Kista, beläget i Västerort mellan Arlanda och Stockholm city, är framför allt ett område som präglas av arbetsplatser. Här finns inte minst Ericssons huvudkontor och det stora antalet IT-företag har gett förorten smeknamnet “Stockholm Silicon Valley”. Sedan 2 september 2024 har också hotellet Voco Stockholm – Kista etablerat sig på platsen.
Besöksliv tog blåa linjen till Kista för att få veta mer om hotellet och den första tiden. Hotelldirektör Niclas Stjernström förklarar att det gått över förväntan.
– Framför allt hade vi inte förväntat oss att ha så många gäster under helgerna, men med vår spa-avdelning har vi även skapat en anledning till staycation. Det finns inget annat spa i området så det lockar människor från både Kista och närliggande Sollentuna, säger han.
Vill lyfta Kista som destination
Voco är en del av IHG Hotels & Resorts, en stor internationell hotellkedja med nära en miljon hotellrum. Och Anders Dahlin, Sales Manager Nordics, som också är närvarande under intervjun, säger att den internationella känslan också präglar hotellet i Kista.
– Vi har en internationell standard, till exempel har vi större rum och bredare sängar. Vi vill leva upp till högre internationella förväntningar och skapa en plats för alla sorters möten, inte bara affärsmöten, säger han.
Dagtid är Kista en plats med mycket liv och rörelse, men kvällstid kan det vara betydligt mer avslaget. Inte konstigt med tanke på hur området präglas av sina många kontor. Men saker håller på att ändras och hotellet är en del av förändringen, förklarar Niclas Stjernström.
– Tidigare har det framför allt varit kontor här i kvarteret men nu byggs allt fler bostäder och en helt ny stadsdel håller på att ta form. Kista växer och det vi ser nu är början på en mer levande stadsdel, säger han och lyfter Kistamässan som en viktig spelare.
– Vi har generellt även ett gott samarbete med nätverk och hotell i området och tillsammans vill vi lyfta Kista som destination. Men, visst, mycket här har bara öppet dagtid och där kan vi spela en viktig roll genom att vi har öppet kvällstid, säger han.
Öppet dygnet runt
Restaurangen drivs av Eatery och för hotellets gäster finns det möjlighet att få någonting att äta dygnet runt. Just tillgängligheten är en hjärtefråga och en viktig del av hotellets erbjudande. Voco Kista – Stockholm har öppet dygnet runt, 365 dagar om året.
– Det är viktigt att folk vet det, man ska inte behöva googla och se om vi har öppet. Jag tror att dagens gäster förväntar sig tillgänglighet på ett annat sätt idag jämfört med förr, säger Anders Dahlin.
En av målsättningarna är att skapa en jämnare beläggning. Även om det här i första hand är ett affärshotell väntas även privatgäster i växande utsträckning hitta hit.
– Vi kallar oss inte destinationshotell och är ett affärshotell i grunden, men folk ska också lockas av att komma hit för en staycation. Du kan äta gott på Eatery, besöka vårt spa och få en god natts sömn, säger Niclas Stjernström.
Jag frågar om det var någonting i gästernas behov som de missat och fått korrigera sedan premiären i september. Till en början har de båda svårt att komma på någonting, men sedan kommer de faktiskt på en sak som de inte hade tänkt på från början.
– Jo, idag säljer vi badkläder, vilket vi inte gjorde i början. Det var ett behov som fanns och som vi missat. Vi är lyhörda för våra gäster och vill göra deras vistelse så bekväm som möjligt, säger Anders Dahlin.
Läs även: Voco öppnar sitt första hotell i Sverige