Annons

Carlias satsning ska få hela Uddevalla att leva

zoom Peter Cedergren
Peter Cedergren
NYHETER. Uddevalla får en ny pulshöjande besöksdestination när Carlia Hotel & Resort storsatsar på nytt spa och en takbar med imponerande utsikt.
Annons

Det började med ett bed and breakfast 2005. Tjugo år senare kan Peter Cedergren, en av ägarna, konstatera att Carlia har vuxit organiskt till att bli ett hotell med restaurang, pub, konferens och event. Nu har det blivit dags att ta nästa steg och fullt ut skapa en destination.

– För ett tag sedan satte vi oss ned och funderade över framtiden, vad vi ville göra härnäst? Vi landade i att vi ville bygga vidare här på Carlia och förlängde kontraktet med fastighetsägaren i 22 år.

Nyckeln till nysatsningen är att hotellet äntligen kunnat ta över takbaren Sky, som varit i annan regi, och mestadels stängd, sedan 1989.

– Det ger en puls i hela hotellet. Vi riktar oss till glada människor som vill ha det trevligt och hoppas att vi får en rolig och avslappnad vibe som kommer att locka kompisgäng och par i alla åldrar.

Spa Club Lagoon

Det är inte bara på taket som stämningen höjs, även i källaren blir det från och med 2025 ett härligt häng. Den tidigare modesta relaxavdelningen har renoverats och byggts ut till det som nu lanseras som Spa Club Lagoon. Där ska gästerna kunna njuta av bland annat en varm källa, ångbastu och upplevelseduschar. Dessutom erbjuds ett relaxrum där man kan delta i yoga och mindfulness-sessioner. Men Lagoon blir inte den klassiska “tysta” spa-upplevelsen.

– Vi kommer att ha musik och du ska kunna umgås med dina vänner, slappna av i en dagbädd och få tid att prata.

Den 28 februari slår den nya destinationen upp portarna. Under hela mars kommer Carlia att erbjuda olika event och inte minst rabatter på paket.

– Tänk dig att du checkar in, tar på dig badrocken och åker ner till spa-klubben. När du känner dig färdig tar du hissen upp till takbaren på våning tio och njuter av utsikten innan du äter en god middag, beskriver Peter Cedergren.

Förhoppningen är att hela Uddevalla ska leva upp tack vare satsningen.

– Vi hoppas att det kan gynna både lokala krogar och event samt handeln när vi lockar hit folk. Dessutom är vårt läge som porten mot västkusten bra om man vill göra ett stopp här på en eller ett par dagar.

Hur ser du på konkurrensen?

– Det finns absolut tuff konkurrens, inte minst här i Bohuslän. Men vi tror att det finns plats för oss och vår inriktning på vänner och par och att vi kommer att ha puls och musik överallt. Vi når en annan publik än de som är mer familjeinriktade eller ligger närmare havet.

Ni har bråda dagar, vad är den största utmaningen för er just nu?

– Som med all byggnation så jobbar vi hårt med att få slutresultatet att se ut så som vi vill ha det. Vi jobbar också med marknadsföringen för att sticka ut i bruset. Och sedan är det fullt fokus på att vi ska kunna leverera den servicenivå som vi utlovar, från den 28 februari.

Rekryteringen av ny personal har varit en utmaning i en liten stad som Uddevalla. Men nu är alla nyckelpositioner på plats, berättar Peter Cedergren.

– Vi har fått bra hjälp i hela processen från Strawberry, som vi tillhör. Det har varit till stor hjälp, inte minst med rekryteringen som vi har ett internt system för.