Med tonfallet hos en nyförälskad tonåring berättar den nytillträdda vd:n Thérèse Liljeqvist om hur kvällsljuset över sin nya arbetsplats, kulturcentret Artipelag utanför Stockholm, var helt magiskt fint häromkvällen. Lila och orange, förklarar hon, men säger att hon måste skicka ett par bilder så man verkligen förstår hur fint det var. Sedan berättar hon om vägen till det nya jobbet.
– Jag hade precis slutat som ägare och vd på Waxholms hotell när jag blev uppringd av rekryteringsföretaget Novare och fick frågan om jag var intresserad av den här tjänsten på Artipelag. Jag träffade Björn Jakobson (grundare av företaget BabyBjörn och initiativtagare till Artipelagsstiftelsen som äger Artipelag/reda anm) samt Artipelagsstiftelsens styrelseordförande och två dagar senare befann jag mig här ute. Då var det klart, säger hon.
”Jag behöver få fler att upptäcka oss”
Liljeqvist är inne på sin andra vecka som vd för det privatägda Artipelag, en plats som framför allt förknippas med sina storslagna konstutställningar. I skrivande stund visas bland annat ”Imagine Van Gogh”, en så kallad ”immersiv” konstupplevelse där verken projiceras både på väggar och golv.
Men Artipelag har även en restaurang, ett kafé och konferensverksamhet. Parken erbjuder vandringsstigar bland skulpturerna och det finns till och med en gästhamn för de besökare som vill anlända med egen båt. Att öka kännedomen om allt som Artipelag har att erbjuda, blir en av Thérèse Liljeqvists kommande utmaningar.
– Jag behöver få fler att upptäcka oss och se vilket fantastiskt besöksmål Artipelag är, under de veckor jag varit här har jag bjudit ut vänner och bekanta, varav många dessutom är aktiva inom besöksnäringen och de har fått ett fantastiskt bra intryck. Har man en gång tagit sig ut hit så gör man om det, men det gäller att känna till allt vi har att erbjuda.
En självklar destination för kultur och konst
Artipelags kafé, Bådan Café & Konditori, har egna konditorer och här lagas allt från grunden precis som kockarna gör i Artipelag Restaurang. Thérèse Liljeqvist har flera idéer och uppslag på hur man skulle kunna utveckla restaurangverksamheten ytterligare framöver, men närmast ska hon se över förbättringsmöjligheterna för buss- och båtförbindelser till Artipelag för att göra det enklare för både personal och allmänhet att ta sig ut.
– Jag ser fram emot att stärka vår position som en självklar destination för kultur och konst i Skandinavien, säger hon och poängterar att på Artipelag hänger allt ihop och bygger på Björn Jakobsons visioner och tankar om vikten av att vara nära och inkludera naturen. Inom kort kommer det finnas en hissförbindelse till bio-odlingarna på taket, där skulle man kunna bjuda på musik som sjunger in våren tänker sig Thérèse Liljeqvist.
Utöver Waxholms Hotell har hon även haft chefspositioner på bland annat Grand Hôtel Saltsjöbaden, Grythyttan och Scandic Park. Hennes fokus kommer att ligga på att utveckla Artipelag som destination, stärka ekonomin, effektivisera verksamheten och förbättra tillgängligheten för både stora och små besökare.
– Artipelag har mycket konstnärlig och kreativ verksamhet med barn i fokus, häromdagen var en skolklass här för att ta del av ”Imagine Van Gogh” innan vi öppnat för allmänheten och deras energi var helt fantastisk att se. De konstfrälsta hittar kanske redan hit men mitt uppdrag innefattar också att få hit de som upplever sig inte ha tid eller som inte vet vad vi gör här. Det innebär också lokala Nackabor som kanske kan ta sig hit oftare framöver, för en helgbrunch, för att lyssna på musik eller ta del av något event, säger hon.
Modekreationer av Lars Wallin
I mars återvänder ”Lars Wallin Atelier: 35 Years of Fashion Stories” till Artipelag, en turnerande utställning som visar upp över hundra coutureklänningar och andra modekreationer av den svenska designern Lars Wallin. Thérèse Liljeqvist ser Artipelags unika kombination av konst, natur och arkitektur som en solid grund för att vidareutveckla en inspirerande och inkluderande mötesplats för alla.
– Jag har ett stort nätverk som jag arbetat upp under mina år inom besöksnäringen och det jag tar mig för det gör jag helhjärtat, även om jag ska försöka ta en sak i taget, säger Thérèse Liljeqvist som är på det klara med vad som driver henne på jobbet,
– Jag drivs av att jobba med personal, service och engagemang. Jag vill inkludera och lyssna på alla och så har jag alltid jobbat. Det finns många fördelar med att vara tillbaka på ett familjeföretag igen, det kan gå snabbt från idé till beslut och jag ser fram emot att samarbeta med lokala företag och även förfina erbjudandet för både gamla och nya besökare.