Den 25 och 26 februari tar de båda prisbelönta kockarna över köket på restaurang Nour i Stockholm. Gästerna utlovas en four hands dinner och “en gastronomisk resa där deras gemensamma erfarenheter och individuella signaturrätter smälter samman.”
– För mig handlar det om ett samarbete som inte bara är för gästernas skull utan också för oss kockar där vi kan dela kunskaper och inspirera varandra. Sedan är det förstås roligt för gästerna att få ta del av en unik upplevelse, berättar Desireé Jaks.
De två har arbetat tillsammans tidigare, bland annat på restaurang Agrikultur och i Kocklandslaget där Ida, som sedan ett halvår tillbaka är kökschef på Nour, är lagkapten.
– Vi är gamla kollegor och känner varandra väl. Sedan har båda jobbat mycket på sistone så vi har inte hunnit ses så mycket som vi önskar. Men vi vet precis var vi har varandra så det känns tryggt. Det kommer bli en blandning av våra egna rätter och nytt.
Det låter väldigt kul, men säkert också ganska krävande?
– Jo, allt man gör vill man göra så bra som möjligt och både jag och Ida drivs mycket av prestationsångest. Det här är inget man bara drar upp från höften utan det ska vara något man verkligen är stolt över. Det kräver en viss planering.
I slutet av oktober 2023 utsågs du till Årets Kock, hur har året varit?
– Det har varit helt fullspäckat och allt rullade i ett direkt efter finalen. I februari var det dags för OS och efter det väntade en massa uppdrag och roliga gästspel. Jag har träffat otroligt många bra människor och kunnat bygga ut mitt nätverk. Jag har också besökt flera gymnasieskolor och träffat framtidens kockar. Vi behöver fokusera på dem som kan skapa förändring och inspirera dem till att vilja jobba inom restaurangbranschen.
När Besöksliv intervjuade dig efter vinsten pratade du om blåmusslan som en råvara du verkligen trodde på och den ingick även i Årets rätt som du skapade. Har blåmusslan fått den uppmärksamhet du hoppades på?
– Jag tycker det, framför allt har den fått spridning på sociala medier. Jag vet inte hur mycket det hade med mig att göra, men generellt brukar det som matkreatörer, influencers och kockar gör också påverka konsumenterna. Även skolor och andra i offentlig sektor har gjort en del för att lyfta blåmusslan på sistone. Jag har sett en uppåtgående trend, vilket jag är jätteglad för.