Arctic Bath i Luleälven öppnade i januari 2020, men fick snabbt stänga på grund av pandemin. Sedan nyöppningen hösten 2020 har hotellet haft en ständigt uppåtgående trend och årets säsong ser ut att slå rekord.
– Det har varit väldigt roligt att få vara med på den här resan. Under åren har vi verkligen lyckats bygga upp vårt varumärke och vår synlighet. Vi ser också att det finns ett ökat intresse för mindre och unika destinationer, säger Klara Ranggård, vd på Arctic Bath.
Arctic Bath har ända sedan starten lockat besökare från hela världen, men hotellet har även en hel del svenska gäster.
– Säsongerna har sett lite olika ut, beroende på världsläget. På senare tid har vi haft fler amerikaner, men också många gäster från södra Europa och en del från Asien. De internationella gästerna kommer främst på vintern, på sommaren är det mest svenskar som besöker oss, säger Klara Ranggård.
Samarbete med lokala företagare
Arctic Bath har öppet november–april och juni–oktober. Just nu fokuserar Klara Ranggård och hennes kollegor på att utveckla hotellet som en sommardestination.
– De flesta förknippar nog oss med vinter och norrsken. Men sommaren här är ju också fantastisk med den norrländska naturen och midnattssol. Det vill vi få fler att upptäcka, säger hon.
En del av satsningen handlar om att erbjuda gästerna aktiviteter som yoga, meditation, vinprovningar och olika föredrag. Arctic Bath har också ett nära samarbete med lokala småföretagare och aktivitetsarrangörer.
– Det finns en väldigt fin företagskultur här uppe och vi försöker alla att stötta och lyfta varandra. För oss är det väldigt viktigt att få vara med och främja bygden, det är en del av vårt hållbarhetstänk, säger Klara Ranggård.
Planerar bygga konferenslokal
För att möta den ökade efterfrågan på mer skräddarsydda upplevelser, har Arctic Bath nyligen byggt en lávvu, en traditionell tältkåta, som kan bokas för till exempel bröllop och andra ceremonier. På sikt finns även planer på att bygga en konferenslokal.
– Vi har en del konferenser redan i dag, men med en konferenslokal skulle vi kunna ta emot lite större grupper och även dagskonferenser, säger Klara Ranggård.
Satsar på personlig utveckling
Arctic Bath har för närvarande 25 anställda och många av dem kommer tillbaka från säsong till säsong. Klara Ranggård tror det beror på många olika saker.
– Vi har en väldigt fin stämning i teamet och satsar också mycket på personlig utveckling. Det är många här som precis som jag haft olika positioner inom företaget. Och jag är verkligen stolt över att vi har ett så mångkulturellt team med olika bakgrunder, kunskaper och erfarenheter, säger hon.
Även många av Arctic Baths gäster är återkommande och de uppskattar att träffa samma personal.
– För oss handlar lyx om personlig service. Gemenskapen med gästerna är viktig, vi vill att det ska kännas äkta och genuint. Med bra personal är det lätt att få nöjda gäster, säger Klara Ranggård.