Annons

Premiär för interaktiv matupplevelse på Kolmården

zoom Foto: Hanna Mellin
Foto: Hanna Mellin
NYHETER. Besöksliv var på plats under premiärhelgen för Bamses Magiska Matäventyr på Vildmarkshotellet på Kolmården.
Annons

Det är rätt mörkt i restauranglokalen Bakfickan på Vildmarkshotellet vid Kolmårdens djurpark. På vägen till sina sittplatser har kvällens middagssällskap passerat ett laboratorium och någon slags stor maskin som tittar fram under ett skynke. En stor andel av gästerna når inte riktigt ner med fötterna till golvet och kan inte låta bli att dingla med benen i spänd förväntan.

– När börjar det egentligen? Undrar en liten middagsgäst med rosett i håret och finskor som klapprar mot stolens ben. Vem kan sitta still under de här omständigheterna?

Mammor och pappor, far- och morföräldrar, små- och storasyskon och en och annan tonåring sitter runt bord där dukningen endast utgör av en vit anspråkslös tallrik.

Undervattensvärldar på bordet

Plötsligt blir det ännu mörkare, maskinen i hörnet avslöjas och Bamse och hans vänner flyger in över matborden och slår sig ner på tallriken. Under den kommande trerättersmiddagen förvandlas borden med hjälp av en projektor ovanför varje sällskap till kartor, skogar och undervattensvärldar där Lille skutt, Skalman och Bamse letar efter ingredienser till ett hemligt recept. Efter en sipp XYZ-saft kan alla barn (och vuxna) hänga med på äventyret medan man äter mat på temat.

”Vi älskar Bamse”

Mattias Banker är ansvarig för den strategiska utvecklingen och delägare i Parks and Resorts som innefattar Kolmården. Han är dessutom en Bamseälskare och fick idéen till Matäventyret under ett privat restaurangbesök.

– Att projicera film på en yta är inte en ny idé men den här sortens storytelling är det. På Kolmården diskuterar vi alltid hur vi kan erbjuda upplevelser som är uppslukande, som gör att man inte lockas att ta upp mobilen eller paddan i första hand. Vi måste vara i ständig utveckling och göra besöken intressanta för barn, vi älskar Bamse och det gör jag personligen också, särskilt de äldre historierna av Rune Andréasson och idéerna med XYZ-saften och tidsmaskiner, säger han.

Menyn består av tre rätter som passar in i historien som utspelar sig på och bredvid tallriken. Besökslivs sällskap, en nioårig grönsaksskeptiker, mumsar glatt i sig både morot och ”en rosa grej” (rädisa) eftersom de presenteras i en fraktlåda under ett ökenäventyr. Vuxna får vilt eller vegetariskt och kan dessutom fnissa åt populärkulturella skämt och filmreferenser under middagen.

– Tanken är att både mat och berättande ska erbjuda något för alla, alla barn kanske inte uppfattar blinkningarna till ”Tillbaka till framtiden” och ”Indiana Jones” men det är som en modern Disneyfilm. Det ska funka på flera nivåer. Maten ska inte vara fine dining men ändå fungera för alla gäster. Bamses Magiska Matäventyr är något som också ska fungera off-season, en regnig kväll i november. Gärna som ett hotellpaket i kombination med besök på Vildmarkskällan, säger Mattias Banker.

Stora satsningar under året

Matresan är en del av de upplevelser som presenteras i samband med Kolmårdens 60-årsjubileum som firas i år. Vildmarkshotellets nya spa och pooler, Vildmarkskällan är en annan nyhet och det kommer dyka upp fler inom kort.

– Vi har flera stora Bamse-satsningar på gång och till sommaren dubblar vi storleken på Bamses Värld, det är nämligen premiär för Trollskogen. Våra gäster har efterfrågat fler skurkar, så i Trollskogen ska man till exempel hålla utkik efter medlemmarna i Tuffa tuffingars förening och det kommer finnas fler möjligheter för barn att aktivera och sysselsätta sig själva. Det är en så populär del av Kolmården som verkligen är en sådan där uppslukande upplevelse som vi vill erbjuda.

Vill vara en park för alla

Kolmården hade ett bra år förra året med ungefär 25 till 30 procent utländska besökare trots att parken inte har specifikt riktad marknadsföring mot utlandet. Fler boenden planeras och Mattias Banker är mån om att alla ska kunna komma till Kolmården, oavsett storlek på plånboken.

– Vi är medvetna om att det kostar en hel del att besöka oss, men vi vet också att våra gäster tycker att det är värt att investera i besöken. Vi har haft bra med besökare men märkt att alla kanske inte köper den där extra glassen på plats. Men Kolmården är en park för alla, vi ska erbjuda olika alternativ att kunna uppleva parken, och skapa de där kärnminnena, säger han.