Annons

Restaurangakademien 40 år

zoom Emely Hesselgren
Emely Hesselgren
NYHETER. Sveriges samlingsplats för restaurangbranschen bjuder in till en rad inspirerande events under hela jubileumsåret.
Annons

Restaurangakademien, en central punkt för restauranger i Sverige som genom kurser och föredrag erbjuder vidareutbildning och information om branschen, fyller jämt. Mycket har hänt sedan kockarna Björn Halling, Örjan Klein, Frank Hollingworth och Åke Håkansson startade verksamheten 1985.

Vad har varit den viktigaste utvecklingen för Restaurangakademien genom åren?

– Som vi ser det är funktionen och syftet över lag samma idag som vid starten. Det vill säga att vi ska vara en utbildningsplats och samlingspunkt för branschen, säger Emely Hesselgren, marknads- och kommunikationsansvarig, och listar ett antal viktiga händelser för Restaurangakademien.

Introduktion av dryckesutbildningar – Gjorde att vi breddade oss från köksutbildningar.

Flytten från Gärdet till Slakthusområdet – Nya och större lokaler som var bättre anpassade för vårt behov.

Ägarbyten – Har lett till att vi idag är ett bolag inom en av världens största foodservice- koncerner.

Ansvaret för Bocuse d’Or – Gör det möjligt för oss att visa upp det allra bästa av svensk gastronomi för världen.

Vad är akademiens viktigaste funktion i dag?

– Precis som för 40 år sedan är det att vara en utbildningsplats och samlingspunkt för branschen.

Var befinner sig den svenska restaurangbranschen nu jämfört med 1985?

– Det har hänt enormt mycket på 40 år. När Restaurangakademien startade fanns det inte alls samma utbud av restauranger som i dag, med ett gastronomiskt erbjudande med smaker från hela världen. I dag går vi dessutom ut mer på restaurang. Det finns ett större intresse för vin och drycker nu, men även för råvaran och för att den tas tillvara. Fokus på grönt och att minimera svinn har också ökat.

Ni ska fira med många spännande events i år, hur tog ni fram programmet?

– Programmet har vi tagit fram tillsammans och tanken är att ha events som tilltalar både branschen och den gastronomiskt intresserade privatpersonen. Syftet är att göra nedslag och events som vi kanske inte hade gjort om det inte vore jubileumsår.