Renoverad våffelstuga, renoverade stugor och utbyggt snösystem – de 25 miljoner kronor som Hassela Ski Resorts ägare avsatt för investeringar i anläggningen märks tydligt. Och effekten syns även ekonomiskt:
– Gästerna är mycket mer nöjda, de betalar mer och beläggningen har ökat, säger Johan Thorn, som är koncernchef och ansvarar för utvecklingen.
Vill utveckla skidprodukten
I början på februari var bokningsomsättningen 27 procent bättre jämfört med samma tid 2024 och bokningsgraden nu under sportloven är upp 10 procent jämfört med samma veckor förra året.
Johan Thorn har köpt in sig i anläggningen tillsammans med huvudägaren norska Adolfsen Group. Deras närmaste planer handlar om att utveckla skidprodukten:
– Barnfamiljerna är Hasselas viktigaste målgrupp. Och Hassela är enligt mig Hälsinglands bästa barnområde, säger Johan Thorn. Här finns inte minst 1 000 bäddar mitt backen och en badanläggning med spa.
Däremot behöver just barnbacken ses över.
– Ja, om det finns någonstans i systemet där det kan bli kö så är det i barnbacken. Det ska vi komma till rätta med.
Samverkan med Stöten
Johan Thorn är även koncernchef för skidorten Stöten, som också ingår i Adolfsen Groups koncern. Nu vill han skapa synergier och använda kompetens från den betydligt större anläggningen i Sälen i utvecklingen av Hassela Ski Resort.
– Ett team från Stöten ska besöka Hassela för att hitta de bästa lösningarna.
Ytterligare nedfarter och liftar, rullband och att flytta grillstugor för att skapa bättre framkomlighet står på idélistan. Sedan finns ytterligare en plan: Att addera en ny målgrupp.
– 25 procent av Stötens marknad utgörs av Danmark. Vecka sju var 60 procent av gästerna i Stöten danskar. Nu har vi haft fullt av danska turoperatörer på besök i Hassela – och de gillar vad de hör och ser!