Projektledaren Pia Nilsson Hornay, Learning & Development Manager på Scandic, berättar om uppkomsten av EFS-projektet “Hotellbranschen i förändring” som är medfinansierat av EU.
– Vår bransch drabbades hårt av pandemin så när restriktionerna släppte 2022 och allt skulle återgå till det normala var det svårt att hitta medarbetare med rätt kompetens. Väldigt många hade lämnat branschen så det var en jättestor utmaning, minns hon.
Vill inspirera andra
En sak stod klar: Det krävdes omfattande kompetensutvecklingsinsatser för bolagets medarbetare. Bolaget sökte, och fick beviljat, stöd från Europeiska socialfonden för att kartlägga behov, utbildningsformer och kompetensområden för att genomföra kompetensutvecklingsinsatser för ledare och medarbetare på Scandic i Sverige.
– Så i januari 2023 inleddes projektet som sträckte sig över 24 månader och som gav oss en riktig möjlighet att satsa på kompetensutveckling. Vi tror fortfarande att branschen och dess arbetsgivare behöver ta större ansvar för att utveckla nya medarbetare. Scandic är en stor aktör och om vi kan inspirera andra vill vi göra det. Exempelvis utökar vi våra digitala utbildningar med inbyggt språkstöd för fler yrkesgrupper, säger hon.
Anpassade digitala lösningar
En projektgrupp, liksom fyra referensgrupper, tillsattes och det gjordes en behovsanalys som bland annat visade att digitala lösningar var att föredra framför klassrum. Med digitala utbildningar fanns det möjlighet att nå fler, inte minst med tanke på att medarbetarna går på schema och att verksamheten pågår 24/7. Genom att skapa digitala lösningar kan Scandic fortsätta att erbjuda utbildningarna efter avslutat projekt.
– Vi satte som mål att nå 2 000 medarbetare men har utbildat 4 000, vilket var tack vare att vi satsade på många digitala utbildningar, även om det även fanns klassiska kurser i klassrum. Vi var många som undrade om till exempel digitala utbildningar för housekeeping skulle fungera, men det gick väldigt bra, säger hon och tillägger att de även tog möjligheten att handla upp ett digitalt verktyg med inbyggt språkstöd.
– Housekeeping är ett yrkesområde där det ofta finns stora språkbarriärer och verktyget skapade en otrolig möjlighet att på djupet förstå och förbättra sin svenska. Det flög jättebra och resulterade i att vi nu även utöver housekeeping kommer skapa anpassade utbildningar med inbyggt språkstöd även för medarbetare inom Food & Beverage.
”Vi behöver alla bli smartare”
Amanda Rafter Ekenman, utbildningsstrateg på Visita, följde projektet med stor nyfikenhet.
– Vår bransch är i behov av kompetensutveckling och vi behöver bli bättre på att utveckla den personal vi har. Alla vet att det behövs men den stora utmaningen är att hitta tid till vidareutbildning. Scandics digitala lösningar, där de nådde många på golvet som vanligtvis inte har så mycket tid, fungerade väldigt bra.
– Vi behöver alla bli smartare och bättre för att vara en attraktiv bransch.