Det har gått tre år sedan snöbristen tvingade det världsberömda vinterrallyt norrut från Värmland. Den nya hemvisten blev Umeå där rallyt kan få den rätta inramningen med snötäckta landskap och krispiga vintervägar. Sedan dess har tävlingen utvecklats till en folkfest som engagerar hela regionen. Visit Umeås vd Gabriella Hed Vall beskriver evenemanget som en hörnsten i stadens besöksnäring.
– Ur ett besöksnäringsperspektiv är det en jätteviktig vecka på året. Förutom alla inresande rallyfans är det också mängder med människor som är engagerande i evenemanget. De flesta stannar ett flertal dagar och fyller Umeåregionens boendeanläggningar, säger hon.
Totalt räknar man med samma tryck som förra året, vilket betyder ungefär 150 000 besök under fyra intensiva dagar, den 13-16 februari.
Evenemanget har inte bara ekonomisk betydelse för den privata besöksnäringen. Omkring 4 000 lokala funktionärer från föreningslivet engageras, vilket skapar viktiga intäkter och stärker de lokala föreningarna. Det omfattande engagemanget bidrar också till att förankra evenemanget hos lokalbefolkningen.
Rallyt skapar mötesplatser
Rally Sweden är ett fönster för Umeå ut mot världen. För att maximera nyttan av den internationella uppmärksamheten arbetar Visit Umeå aktivt med att förmedla en inbjudande bild av staden till de miljontals TV-tittare som följer tävlingen. Media bearbetas med kunskap om platsen och marknadsföringskampanjer rullar för både inresande och lokalbor. Det handlar både om att uppleva folkfesten i samband med rallyt men också om evenemangsstaden i stort.
– Rallyt fungerar också som en viktig katalysator och skapar strukturer och förutsättningar som övriga arrangemang kan dra nytta av. Vi använder rallyt för att skapa bland annat mötesplatser och erfarenhetsutbyten, säger Gabriella Hed Vall och fortsätter:
– Den kunskap och erfarenhet som tas fram genom att arrangera ett så stort evenemang kan vi dela med oss av och implementera i vårt arbete med andra evenemang, vilket gör Umeå ännu mer attraktivt för både arrangörer och besökare.
Gratisbussar till arenan
Ett stort evenemang betyder också att det finns hållbarhetsfrågor att jobba med för den som vill ta ansvar. Gabriella Hed Vall förklarar att Umeå och arrangören samarbetar för att göra förbättringar varje år.
– Ett gott exempel på arbetet hittills är de gratisbussar som går i skytteltrafik från centrum till Red Barn Arena alla kvällar som det är tävling. Arenan samlar upp emot 20 000 personer per kväll och flödena brukar fungera perfekt. Man åker också gratis på lokalbussarna under hela evenemanget om man har rallybiljett vilket uppskattas av lokalbefolkningen, säger hon.
Som en del i Umeås profilering som jämställd stad har kommunen ställt krav på en jämställdhetsplan från arrangörerna, vilket har resulterat i flera konkreta insatser. På det viset bidrar evenemanget även till stadens övergripande utvecklingsmål.
Och vad kan vara bättre än ett sportevenemang som också älskas av de lokala invånarna? Enligt Gabriella Hed Vall tar många ut ett par semesterdagar för att vara ute i skogarna och följa tävlingarna. I undersökningar framgår det också att evenemanget skapar stolthet för platsen och uppskattas av invånarna.