Annons

”Det gäller att vara på hela tiden”

zoom
NYHETER. Långbro Värdshus i Älvsjö fyller 20 år. Besöksliv tog ett samtal med krögaren Fredrik Eriksson om resan från öppningen 2005 till dagens läge där hållbarhet, samarbete och nytänkande fortsätter att leda vägen framåt.
Annons

Grattis till 20 år, hur ska ni fira? 

– Vi planerar en större tillställning i slutet av augusti eller efter sommaren. Vår officiella årsdag är 15 oktober men vi kommer att fira lite smått hela året. Det är viktigt att uppmärksamma en sån här milstolpe, säger Fredrik Eriksson.

Hur skulle du beskriva utvecklingen genom åren?

– När vi köpte fastigheten i Älvsjö utanför Stockholm för tjugo år sedan dök det upp vissa frågeställningar. Det stack ut att den låg utanför stan. Tillsammans med några få andra aktörer var vi nog lite vägledande i det. Idén var att skapa ett nutida värdshus med låg tröskel, ingen fine dining utan en ganska bred affärsidé. Det tycker jag att vi lyckats med.

Hur är känslan så här i början av 2025?

– Jag ser fram emot 2025 samtidigt som det är med viss försiktighet. Vi har inlett året starkt och det är vi väldigt tacksamma för men jag tror att alla i branschen är på tå. Många känner fortfarande av pandemin, ett skakigt världsläge och inflation. Men jag tror ändå att ekonomin är på väg att stabilisera sig och att branschen kan börja blomma ordentligt.

I årets plan ser vi ihållande succékoncept som ”100-lappen”, ”Dagens på kvällen” och samarbete med Generation Waste. Vad är framgångsreceptet? 

– Det gäller att vara på hela tiden, man måste hitta sätt som gör en fortsatt nyfiken. Dels med studieresor, dels genom att vara ute mycket och titta. Det får aldrig bli slentrian. Men det gäller också att ha bra idéer i grunden, så att man inte behöver förändra sig hela tiden utan snarare putsa på dem.

– Sen tror jag stenhårt på samarbeten. Dels med personalen, men också med kollegor och leverantörer. Där ligger Krogkoden som grund. Vi måste se till att vi har en bra och hållbar arbetsplats. Det är nog en av framgångarna, att man orkar hålla i.

Och framåt – vilka ser du som de största utmaningarna och möjligheterna de närmaste åren?

– Jag tror att det finns en tendens att Stockholm börjar bli dyrt och då hårdnar konkurrensen. Generationen som kommer vill också gå på krogen ofta och då är det farligt om det blir för dyrt. Därför försöker vi ha ett brett prisspann. Kompisgänget kan ha olika stora plånböcker men ändå sitta på samma krog. Det tycker jag är jätteviktigt, säger Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus och fortsätter:

– Men jag ser alltid det positiva. Det handlar om att vara kreativ, göra bra ifrån sig och aktivera sig. Det är ingen som har tvingat mig att driva krog, brukar jag säga.