Annons

Samarbeten och evenemang lyfter Gotland

zoom
"Så mycket Gortland" pågick under två dagar FOTO: Karl Melander Simon Frid Thomsson
NYHETER. Det händer saker på Gotland när besöksnäringen går samman för att visa upp öns många möjligheter.
Annons

Under två dagar, 12-13 februari, samlades bokningsbolag, eventbolag och researrangörer för att få uppleva en del av allt som Gotland har att erbjuda. Initiativet, som gick under namnet ”Så mycket Gotland”, innebar att öns besöksnäring för första gången verkligen gick samman för att lyfta öns många fördelar. Det berättar Simon Frid Thomsson, kommunikatör på Gotlands Förenade Besöksnäring (GFB), en medlemsfinansierad organisation med syfte att samordna och stärka besöksnäringen på ön.

– Det var Hansa Event som stod bakom initiativet och de lyckades få hit 25-30 event- och bokningsbolag. Det fanns ett jättestort intresse och platserna fylldes redan efter någon vecka. Thomas Wickman, som driver Hansa Event, kom på det här för 15 år sedan men då var inte tiden mogen.

Varför inte?

– Det var efter en tuff period med pandemi och inflation som många förstod att det blir bättre när man gör saker tillsammans. Sedan är det i dag många inom besöksnäringen som verkligen ser vinsten i att samarbeta för Gotlands bästa.

– De båda dagarna handlade om att visa upp Gotland som ett alternativ för möten och grupper. Inte minst fick bolagen på plats se hur nära det är till allt. Vi har Visbys största hotell bara ett stenkast från varandra med fem minuter till en ruin som tar 800 personer. Det är svårt att förstå närheten om man är på andra sidan Östersjön. När man är här ser man vilken produkt det verkligen är, förklarar Simon Frid Thomsson.

Stor mat- och dryckesdestination

För ett år sedan skrev Besöksliv ett större reportage om arbetet med att locka turister även under lågsäsong. Förutom bekanta inslag som försommarens Primörpremiär då restauranger har primörer på menyn och flera evenemang och återkommande Gotlands Tryffelfestival som går av stapeln i november var flera nya evenemang på gång. Bland annat planerade Visby Centrum och Matbyrån Gotland en ny mat- och dryckesfestival i september som blev en stor succé och som återkommer i höst igen. Ett annat glädjeämne är de nya reglerna för gårdsförsäljning av alkohol som väntas införas redan 1 juni 2025 och som Simon Frid Thomsson tror kommer få stor betydelse.

–  Gotland är en stor mat- och dryckesdestination med flest mikrobryggerier i hela landet sett till antalet invånare. Vi har också flera vingårdar och även ginproducenter, så den nya lagen kommer säkert locka nya besökare till ön.

Stark musiksommar i sikte

Det händer mycket på Gotland nu, inom flera områden. Till exempel pågår sedan i höstas en världsunik satsning på regenerativ utveckling i samarbete mellan Gotland Grönt Centrum, GFB, Matbyrån Gotland och Science Park Gotland. Syftet är att Gotlands företag ska kunna gå ett steg längre i sin hållbarhetsresa och bidra positivt till miljön, samhället och ekonomin, snarare än att bara minska sina negativa effekter. Och sedan har vi förstås högsäsongen som trots allt närmar sig. Sommaren kommer enligt Simon Frid Thomsson bli helt fantastisk.

– Vi har en otrolig musiksommar framför oss med en massa konserter och Hansedagarna är tillbaka på Gotland i början av juni. Och redan nu är hotellen närmast fullbokade inför Almedalsveckan.