Frystorkade maträtter, energibars, mjukkonserver och pulverbaserade drycker. Det är lite av vad som saluförs av webbutiken 24 Hour Meals, som ingår i Compass Group. Företaget var tidigare en del av Fazerkoncernen och ingick i Compass Groups köp av Fazer Food Services 2020.
– Med tanke på världsläget är det här produkter som alla har behov av och eftersom vi har kompetens på området är det något som vi har valt att fortsätta att jobba med, säger Therese Pettersson, key account manager på Compass Group.
– Tidigare såldes produkterna främst till Försvarsmakten och friluftsintresserade, men i och med covid och kriget i Ukraina har intresset för beredskapsmat ökat och idag säljer vi även till myndigheter, företag, kommuner och regioner.
Visita engagerade kring beredskap
Även Visita har engagerat sig i beredskapsfrågan. Sedan många år deltar organisationen i Livsmedelsverkets samverkansgrupp för krisberedskap tillsammans med andra organisationer och myndigheter. Och nyligen lanserades en kampanj om cybersäkerhet i samarbete med Stöldskyddsföreningen.
– Dessa frågor är viktiga för Visita av den enkla anledningen att de är viktiga för våra medlemmar, säger Stefan Lundin, chefsjurist på Visita. I takt med att medlemmarnas utmaningar förändras behöver vi också göra det och erbjuda stöd och information inom nya områden. På beredskapsområdet har våra medlemsföretag dessutom en viktig funktion för samhället i händelse av kris eller krig, inte minst när det gäller livsmedelsförsörjning.
På vilket sätt jobbar Visita med frågorna?
– Främst genom information och att visa var medlemmarna kan hitta mer fakta, men också genom samarbetet med Stöldskyddsföreningen där vi tillsammans har riktat information till våra medlemmar.
Du kan läsa ett större reportage om cybersäkerhet och beredskap i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.