Annons

Pontus Frithiof är dubbelt aktuell

zoom
NYHETER. Pontus Frithiof har tagit över restaurangverksamheten på Bro Hof Slott Golf Club. Samtidigt har krögaren och restaurangentreprenören öppnat sin första restaurang utanför Sverige.
Annons

Bro Hof Slott Golf Club som bland annat stått värd för Europatouren ligger utanför Stockholm och har två av Europas bästa banor och ett slott med anor från medeltiden på sina ägor. Verksamheten startade 2004 med golf, hotell och konferensverksamhet. Och nu får restaurangen ett efterlängtat lyft.

– 21 mars slog vi upp portarna och vi har fått ett så otroligt fint mottagande av både golfare och externa gäster. Golfarna kommer att bli allt fler ju fler som bokar. Vi är därför superglada att boende och företagare i området hittat till oss. När nu sommaren drar i gång ser vi också att eventdelarna kommer in och bidrar, säger Pontus Frithiof som i skrivande stund har tolv verksamheter i sin koncern Pontus Group.

Vad lockade dig och Pontus Group med att ta över restaurangen?

– Platsen och läget, men också tjusningen i att öppna en bra krog och eventplats för både golfare och övriga gäster.

Vad gör platsen intressant? 

– Slottet är ju enastående fint och omgivningarna vackra. Att över tid vara med och bygga upp det här till något bra känns mycket spännande tycker jag. Vi är tydliga med att vi ser det på lång sikt och ser kommande möjligheter. Vi siktar på att hålla öppet i alla fall tio månader per år inom inte en allt för avlägsen framtid. Och sist men inte minst, att ha rätt personer på andra sidan bordet som vi har med familjen Örås, Jonas (vd) och Maria (Klubb- och marknadschef) känns helt rätt för oss.

Med Bro Hofs Slotts nya satsning på restaurang och event vill man nu inte bara erbjuda golf på högsta nivå utan också bli en destination för evenemang, bröllop och skräddarsydda upplevelser.

Vad är viktigast när man utvecklar mat och dryckesutbudet på ett ställe som Bro Hofs Slott? 

– Att man ser till behovet hos klientelet, har mättande måltider, en rimlig prisbild, snabb och personlig service och inte minst behöver man vara lyhörda och snabbfotade. Värdskapet är så viktigt. Det är också viktigt att det finns en igenkänning i menyn för gästerna och att vi i event och bröllop, fest och middagar har möjlighet att skala upp nivån på både mat och dryck. Tack vare att vi har hela vårt företag i ryggen så har vi väldigt stor kapacitet att sätta Bro Hof på kartan långsiktigt.

Och vad är dina förväntningar för restaurangen under 2025? 

– Första säsongen handlar det om att lära känna verksamheten och kunderna, sedan utveckla alla möjligheter vi har, inte minst kring eventdelarna. Målsättningen år ett är att alla gäster skall bli sedda och väl omhändertagna och vilja komma tillbaka, säger han.

 Nytt uppdrag i New York

Pontus Group äger och driver också La Tour Le Bar i DN-skarpan, Pontus Catering, Event & Arena och Fabriken i Nacka. I koncernen ingår också två American Express lounger, Platinum och Centurion på Arlanda och restauranger och samarbeten som La Girafe Arlanda och Little Italy by Pontus Frithiof samt Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm. I år ingick Pontus Frithiof ett femårigt avtal för att driva en intern restaurang på Spotifys kontor på våning 72 i 4 World Trade Center i New York.

– Självklart lockade partnerskapet med en av världens mest innovativa bolag, som dessutom är svenskt, och på en fantastiskt spektakulär plats – nämligen 4 World Trade Center i New York på Manhattan. Men jag och företaget gillar att tänka annorlunda, vi tycker detta är så otroligt mer lockande än ännu en krog till på stan, säger han.

Du har erfarenhet av att driva restaurang för flera svenska företag, berätta om det här uppdraget.

– Ja, de som sitter på andra sidan bordet är väldigt viktiga för oss. Så är det på Fabriken by Pontus Frithiof i Nacka, så är det på Bro Hof och så är det med Spotify – härliga människor som vill att vi skall lyckas, och vi vill göra något väldigt bra för dessa motparter också. Restaurangen kommer servera cirka tusen portioner per dag och leverera till många event varje dag. Vi kommer att bemanna med sju personer från Sverige och ungefär 15 lokalt rekryterade personer. Vår satsning är på lång sikt och ambitionen är att få in svenska influenser i matlagningen och ha en dynamisk och drivande organisation på plats som ser förbättring och utveckling som en del av vardagen.

 Hur känns det att öppna utanför Sveriges gränser och just i New York?

– Att öppna utanför Sverige är roligt och läskigt, men självklart mest roligt. Eftersom precis allt är helt nytt för oss är det en del osäkerhet och mycket att sätta sig in i och lära, men jag gillar ju de bitarna mycket, vi kan bli bättre och lära oss mycket nytt som jag tycker är roligt.

Vad har varit roligast med att planera och inför öppnandet hitintills?

– Roligast är otvivelaktigt vårt svenska team, som är 100 procent rätt för detta uppdrag. Det känns superkul att planera med dem och att stötta dem till succé. Att få vara med och göra det här gör mig personligen väldigt stolt och glad, dels att ha fått förfrågan, dels att vunnit uppdraget. Det kommer få stor fokus från mig personligen framåt!

LÄS ÄVEN vår artikel om Pontus Frithiofs nyöppning på Arlanda i november 2024