– I fredags fick vi upp vår nya fantastiska skylt! Den syns väldigt väl när man kommer runt hörnet från centralstationen. Det är jätteroligt, säger hotelldirektör Nina Fors, som tidigare hade samma roll på First Hotel G.
Hotellet, som ligger ovanpå Göteborgs centralstation, har genomgått en stor renovering under ett års tid för att idag öppna helt under det nya namnet och varumärket – Hyatt Place Gothenburg Central.
Nyrenoverat inför öppning
Hyatt Place Gothenburg Central har 300 gästrum och fem sviter, och på de 14 688 kvadratmetrarna ryms även ett fitnesscenter, bastu samt event och konferenslokaler. Nina Fors förklarar att en stor förändring även gjorts i de publika ytorna.
– Förutom att renovera alla 300 rum har vi gjort om receptionen, baren och skapat mer yta och sittplatser. Vi har fått in väldigt mycket mer grönt, samtidigt som vi jobbat med nordiska material. Vi har bland annat klätt om våra fina gamla körsbärtsträd i löv och belysning, det blev jättefint. Man ser en jätteskillnad när man kliver in genom dörren.
Självklarhet att tacka ja
Hyatt är en av världens mest renommerade hotellkedjor. De har 1 350 hotell i 79 länder på 6 kontinenter och för Nina Fors var det ett lätt val att fortsätta som hotelldirektör under ett nytt stort internationellt varumärke.
– Ja, det var en självklarhet för mig att ta det vidare – det känns jättespännande. Det är en stor skillnad så klart att bli en del av ett så enormt maskineri. Det är oerhört många riktlinjer, saker som man ska göra, får göra och inte göra, det gäller att följa det nya varumärket. Men eftersom organisationen har så stora resurser har de också kunnat hjälpa oss mycket på den här resan, säger hon.
Och att få med sig personalen har inte varit någon svårighet, menar Nina.
– De flesta är väldigt nyfikna och många känner en enorm stolthet att de får vara med på den här förändringen. De är spända och nyfikna på vad som kommer att hända. Hyatt erbjuder många utbildningar online och många i personalen har redan gått flera olika kurser, bland annat inom lojalitetsprogrammet World om Hyatt och allt vad det innebär.
Vilka blir de största förändringarna konceptmässigt?
– Förutom hela nya varumärket har vi även lanserat ett eget nytt koncept i restaurangen – Blanche brasserie och bar. Vi har tagit fram ett koncept som skapar känslan av att man är på ett torg i Medelhavet och äter. Stämningen ska vara lätt, tillgänglig, lite stimmig och lockande. Den har smygöppnat lite grann och vi har fått jättefin respons redan.
Vad står på menyn?
– Här finns en medelhavskänsla som lockar med smårätter som gästerna kan ta många av och dela på. Ibland är det väldigt krångligt när man går ut och äter, vår meny är lätt att förstå och har rätter man känner igen.
Vilken plats får Hyatt Place i Göteborgs hotellutbud tror du?
– Vi kommer ta en stor plats för alla internationella gäster framför allt, många inom World of Hyatt har saknat ett hotell i Skandinavien. Sen vill vi såklart välkomna alla våra stamgäster som vi hoppas ska gilla förändringen.
Hyatt är ju en stor internationell hotellkedja. Kommer hotellet få några små inslag av Göteborg ändå?
– Personalen kommer andas Göteborg. Utomlands är det oftast ganska hierarkiskt och det vill jag påstå att vi definitivt inte är. Så, en härligt god stämning i personalstyrkan som jobbar väldigt tajt kommer besökarna att märka av.
.
Hur är känslan inför öppningen idag?
– Oj, ja, det är lite pirrigt samtidigt som vi är väldigt glada att det äntligen är dags. Vi gick ju in under Hyatt-paraplyet redan i december. Det blir lite feststämning med olika jippon och aw-känsla, så gästerna kommer att märka av att vi från och med idag blir Hyatt Place på riktigt. Vi är supertaggade.
Hyatt Place Gothenburg Central drivs av Gest Hotels. läs gärna vår tidigare artikel med Anders Moe, CEO.