Ett ovanligt strålande vårväder välkomnade de allra första besökarna att prova på årets nyheter på Gröna Lund i Stockholm. Sol och blå himmel gav en försmak till sommarens långa tivolisäsong som startar i morgon, den 26:e april.
En stor del av nyheterna i år (som är parkens 142:a ) är att serietidningsfigurerna Gnuttarna, skapade av Lars Mortimer, flyttat in på Grönans Lilla område. Och de syns överallt. Statyer, godisbodar och restauranger har gnuttifierats och en helt ny barnföreställning, skriven av Nassim Al Fakir, spelas hela säsongen.
Besöksliv fick en pratstund med Gröna Lunds vd Jan Eriksson mitt emellan den klassiska bergochdalbanan Nyckelpigan och den nya åkattraktionen, supergungan Pumpen.
Klassisk sportfråga, hur känns det i dag?
– Fantastiskt! Solen skiner och det känns äntligen som att våren är här. Och på lördag får vi äntligen slå upp portarna för alla gäster och välkomna dem till alla nyheter som Boba Tea, Mauri Hermundssons nya lyckohjul med Redhead-chips – och så Gnuttarna förstås.
Gnuttarna har ju funnits länge och är bekanta för alla som läste serietidningar på 1980-talet men de är ett nytt koncept för Gröna Lund?
– Ja, det är första gången de kommer till oss och förhoppningsvis ska det bli något som stannar kvar här.
Er egen maskot, som Lisebergskaninerna då?
– Lisebergskaninerna? Nej, det här är förstås mycket roligare, ha ha.
Vad har du för förväntningar på den kommande säsongen på Gröna Lund?
– Vi kommer från ett fint avslut på 2024 då vi till exempel slog besöksrekord under Halloween. Det känns som att förtroendet är tillbaka för Grönan och att gästerna vill komma. Med alla nyheter som väntar så har jag goda förhoppningar om en bra säsong, säger Jan Eriksson innan han måste vidare för att spana in premiär-åket av den nya åkattraktionen Pumpen.
Pumpen och Gnuttarna delar park
Den stora gungan Pumpen är den andra attraktionen av sitt slag i världen och den första i norra Europa. Pumpen finns, precis som Gnuttarna, på det lilla området och passar både vuxna och barn från fyra år (och 95 cm). Den ger precis lagom med sug i magen och består av två pendlande gondoler, designer är Jakob Fagerström som är kreativt ansvarig på Gröna Lund.
Besöksliv hittar honom spanandes mot den nya attraktionen.

Känns det pirrigt i dag?
– Ja det är klart, vi har provkört massor med både vuxna och barn i alla åldrar. Pumpen ska vara en attraktion för alla, säger han och berättar om tankarna bakom konceptet:
– Den här delen av Grönan är på många sätt den coolaste. Det är mycket som är unikt med just den här platsen som är den äldsta på Gröna Lund. På 1930-talet var här varietélokal som kallades för Påfågeln, och om man tittar på Pumpens design så det man att den är inspirerad av just en påfågel.
Vad hoppas du på inför sommarsäsongen?
– Jag har höga förväntningar! I glada tider vill man fira på en nöjespark men i oroliga tider fyller vi ett nästan ännu större syfte. Att vi är en plats där man skapar glädje och det gör vi med råge i år, säger Jakob Fagerström.