Att hotell, restauranger och andra delar av besöksnäringen är bland de hårdast drabbade av pandemin känner de flesta till. Pandemiåret har inneburit en enorm osäkerhet med ständigt nya restriktioner och ekonomisk oro. Tyvärr har det också lett till att många jobb försvunnit.
Vi vet att det svåraste beslutet att ta som företagare är att tvingas göra sig av med människor, inte minst unga. Förödande besked för den enskilda individen men också något som på sikt kan bli kostsamt för hela samhället.
Som tidigare ägare inom besöksnäringen har vi anställt många unga genom åren. För många av dem var det en första väg in på arbetsmarknaden. Det är heller inte ovanligt att den som var extra alert tilldelades större ansvar. Erfarenheter som sedan används för att bygga vidare på en framtida karriär.
Skola för social träning
Utöver möjligheten att stå på egna ben, fungerar besöksnäringen också som en skola för social träning och större ansvarstagande. För vissa även språkträning. Med andra ord grundförutsättningar för en bra start i arbetslivet. Men allt detta riskerar att försvinna om inte branschen kan leva vidare.
Tyvärr kan vi redan nu se konsekvenserna av att allt färre unga jobbar. Vi ser det genom skjutningar från unga kriminella utan framtidstro, ökad psykisk ohälsa och en hel generation som blir allt mer passiv. En katastrof för den drabbade och en stor förlust för samhället. Denna utveckling kan vi vända, men då måste vi få rätt förutsättningar.
För att besöksnäringen ska ha så bra chanser som möjligt att finnas kvar och återigen kunna skapa jobb, gemenskap och växande människor krävs det mer engagemang från regeringens sida.
Stöden måste betalas ut
De utlovade stöden är självklart viktiga. Men då måste de fungera i praktiken också. Det är orimligt att företag med nästintill ett näringsförbud bemöts av okunskap och passivitet. Här måste vår regering sätta ned foten och se till att myndigheter som Tillväxtverket fullföljer sitt uppdrag.
Det kaoset som visades i Uppdrag Granskning kan inte fortsätta. För då kommer det inte finnas många företag kvar att rädda. Stöden måste betalas ut och utan onödig byråkrati.
Utöver effektivare stöd måste vi också få rimliga förutsättningar att bedriva verksamhet. Att tvingas skicka iväg gästerna 20.30, precis när kaffet ska serveras går emot all gästvänlighet och standard vi står för.
Viktigt vända utvecklingen
Det är helt obegripligt att förstå hur smittspridningen skulle öka om gästen blir serverad efter 20.30. Den nuvarande regeln kring öppettider bör skrotas och ersättas med något mer logiskt. Som exempelvis riskbaserade restriktioner.
Det har varit ett tufft år för många och vi alla måste hjälpas åt för att minska smittspridningen. Vi och våra branschkollegor har alltid följt och respekterat de riktlinjer och regler som råder.
Men de har slagit hårt mot verksamheterna och därmed möjligheten att erbjuda ett första jobb till unga. Vi vet också att ju längre människor blir utan jobb och passiva, desto svårare att få dem tillbaka. Därför är det viktigt att vända denna utveckling snarast möjligt. Våra företag står redo, så låt oss vara en del av lösningen.
Leif Mannerström, kock, kokboksförfattare och matkreatör
Britta Jonsson-Lindvall, grundare av Treehotel