Sveriges besöksnäring befinner sig i en spännande expanderingsfas med många nyöppnade hotell, konferensanläggningar och restauranger. Utvecklingen präglas av höga ambitioner, vilka återspeglats i det ökade antalet svenska Michelinstjärnor.
Samtidigt ser den svenska besöksnäringen rekordmånga övernattande hotellgäster. Under år 2015 registrerades 60,4 miljoner övernattningar i Sverige och turismens totala omsättning ökade med 13,2 miljarder kronor. Men kompetensutvecklingen hänger inte med i den snabba utvecklingen.
Vi lider av en kockbrist, vilket hämmar tillväxten i branschen.
Det är hög tid att vi inom hotell-, konferens- och restaurangbranschen tillsammans angriper kockbristen. Vi efterlyser gemensamma kommunikationsinsatser där vi ser skolbesök som en stor del av lösningen. Ungdomar bör redan under högstadiet informeras om vad vår bransch har att erbjuda dem. Vi måste få ungdomar att förstå att även mötesbranschen kan erbjuda schemalagd arbetstid, bra avtal, spännande karriärvägar och goda arbetsförhållanden.
Vi ser även att det är av högsta vikt att vi i branschen tillsammans tar ansvar för att ge elever, lärlingar och praktikanter kreativa och utvecklande arbetsuppgifter. På så vis tror vi att fler personer kommer att få mersmak, starkare kompetensutveckling och i högre utsträckning stanna kvar inom branschen. Under det senaste året har flera hotell- och restaurangutbildningar hotats av nerläggning runt om i landet på grund av för få sökande. Med en gemensam kommunikationssatsning hoppas vi på att istället kunna se ett ökat antal sökande.
Vi lovar att göra vårt arbete för att bidra till att fler unga ser kockyrket som en spännande karriärväg. Men en satsning på utbildning måste till för att lösa problemet. Vi menar att kvaliteten och därmed även statusen måste höjas på svenska hotell- och restaurangutbildningar. Därför efterlyser vi en resursavsättning till yrkesutbildningarna inom hotell- och restaurang från politiskt håll. Än idag domineras yrkesutbildningarna av industrisektorns behov, men med en stark och expanderande besöksnäring är det hög tid att lägga om resurser.
Vi har förstått att Sverige är en gastronomisk destination och vill så förbli. För att kunna fortsätta att expandera måste vi få både elever och politiker att komma till samma insikt. Endast tillsammans kan vi skapa förutsättningar för att branschen ska kunna fortsätta att blomstra.
Lotta Boman, VD, Sigtunahöjden Hotell & Konferens
Camilla Zedendahl, VD, Destination Sigtuna
Kalle Eriksson, F&B, Sigtunahöjden Hotell & Konferens
Björn Jonzon, VD, Stora Brännbo Hotell & konferens
Sylvia Nylin, VD, Svenska Möten
Maria Holm, Kokboksförfattare
Charlotte Bode, VD, Gällöfsta konferens
Magnus Eriksson, VD/Ägare, Nova Park & Steningevik
Gunilla Runsten, VD, Rönneberga Kursgård
Helmer Hellklint, Engsholms slott
Jens Johansson, U&We
Anna Rune, Runö Meetings & Events
Pontus Frithiof, Pontus group
Malin Söderström, Moderna Museets restaurang
Dan Wikström, Kökschef, Engsholms slott
Henrik Kadikk, Kock, Rönneberga