Det är dags att lyfta blicken! Många av oss i besöksnäringen gör ett fantastiskt miljöarbete. Många av oss arbetar aktivt med att minska våra CO2-utsläpp och vi väljer allt bättre råvaror till våra kök. Nu är det dags att höja ambitionsnivån och stötta utvecklingen av ett mer hållbart flyg. Kunskap och teknik finns – nu måste vi vara med och skapa efterfrågan.
Ska besöksnäringen fortsätta växa framgångsrikt är vi beroende av flyget. Om vi som verkar i denna viktiga basnäring på allvar vill arbeta med hållbarhet borde vi bidra till ett fossilfritt flyg. Teknik och kunskap finns. Bioflygbränsle är ett drop-in bränsle och idag kan upp till 50 procent blandas i det fossila bränslet. Det minskar koldioxidutsläppen med upp till 80 procent jämfört med fossilt flygbränsle. Så varför flyger vi då inte redan idag på biobränsle?
Ökad efterfrågan krävs
Problemet är att det i dagsläget är dyrt och att det produceras för lite. Vi tror att om fler företag och privatpersoner aktivt efterfrågar att få flyga på bioflygbänsle så skulle volymerna gå upp och med det skulle priset gå ner. Men – som med många andra produkter krävs en kund för att få igång marknaden.
Det är där vi i besöksnäringen kommer in i bilden. På samma sätt som vi erbjuder våra gäster bra service och information att välja smarta och hållbara alternativ bland våra hotell och restauranger, så kan vi hjälpa gästen att flyga på bioflygbränsle och därmed reducera sina utsläpp.
Genom att reducera utsläppen vid våra egna resor, och informera gäster om att de kan göra detsamma med sina resor, kan vi tillsammans öka medvetenheten och efterfrågan. Svenska Fly Green Fund arbetar för att utveckla och stötta forskningen av en svensk produktion av bioflygbränsle. Genom Fly Green Fund kan vi driva på utvecklingen.
Det här gör vi:
*I Sigtuna har hotellnäringen gått samman för att ekonomiskt stötta Fly Green Fund och vi gör våra gäster uppmärksamma på hur de kan kompensera sin egen resa.
*Swedavia kompenserar alla anställdas flygtjänsteresor med köp av bioflygbränsle som vid ett senare tillfälle tankas in i ett passagerarplan.
Vi kan visa vägen
Kan vi i Sverige vara med och utveckla världsmarknaden för ett mer hållbart flyg? Vi tror det. Swedavia var först i världen med att transportera bioflygbränsle till Arlanda via sina vanliga transportvägar av flygbränsle. Det är en stor milstolpe i utvecklingen av marknaden. Sverige har flest flygplatser i världen där det har flugits på bioflygbränsle. Med vår hjälp kan vi fortsätta vara först med att fylla våra plan med bioflygbränsle. Först med att producera bränslet. Då skapar vi både ett mer hållbart flyg, gröna arbetstillfällen i Sverige och en hållbar svensk besöksnäring. Vi utmanar er att följa med på den resan.
Undertecknat
Caroline Folkesson-Levin, hotellchef 1909 Sigtuna Stadshotell
Calle Jeurling, vd 32 rum & kök
Fady Azizsson, vd Best Western Arlanda Hotellby samt Best Western Park Airport Hotel Arlanda Plus
Pernilla Johansson, vd Clarion Hotel Arlanda Airport
Pernilla och Andreas Olsen, ägare Hotell Kristina
Stefan Ros, platschef Kämpasten
Michael Repser, vd Radisson Blu Arlandia Hotel samt Radisson Blu SkyCity Hotel Arlanda Airport
Joakim Landén, hotelldirektör Rosersbergs Slottshotell
Lotta Boman, vd Sigtunahöjden Hotell & Konferens
Karin Assarsson, hotellchef Sigtunastiftelsen Hotell & Konferens
Björn Jonzon, vd Stora Brännbo Konferens & Hotell
Ninna Engberg, tf vd Wenngarn Hotell & Konferens
Eva Camél Fuglseth, vd Destination Sigtuna
Lena Wennberg, koncernmiljöchef Swedavia