Vad var det som lockade med det här jobbet?
– Jag har startat hotell två gånger tidigare och det är en häftig resa som är både dynamisk, intensiv, problematisk och glädjefylld. Jag gillar verkligen det som Hernö Gin står för och är övertygad om att hotellet kommer att bli en riktig bra destination. Här får jag dessutom möjlighet att bygga min egen organisation från grunden. Det är nytt för mig och känns väldigt spännande. Jag gillar utmaningar och hänger gärna med på det som känns kul. Det här erbjudandet gick helt enkelt inte att stå emot.
Hernö Gin Hotell är en del i satsningen att skapa en av världens främsta gindestinationer, vad innebär det?
– Det finns ett väldigt stort intresse för Hernö Gin och det som Jon Hillgren har skapat i Dala med visningar och provningar. Med hotellet kan vi erbjuda gästerna en helhetsupplevelse. Hos oss kan de bo och äta bra och börja sin gin-upplevelse redan på hotellet. Vi kommer bland annat att ha en Hernö Gin-bar och i badhuset som ligger intill finns sedan tidigare spa och relax. Hotellet har ett tydligt destinationstänk, samtidigt tror vi att det kommer att attrahera många olika målgrupperinom både business och pleasure.
Vad vill du bidra med?
– Jag har lång erfarenhet och kompetens som ledare och känner mig trygg både som människa och chef. Jag har också stor kompetens när det gäller att bygga om och nyöppna hotell. Att få skapa med andra är det roligaste som finns och jag känner mig full av energi, passion och glädje inför det här uppdraget. Det är så klart också något jag vill bidra med till de andra i teamet.
Hotellet öppnar i februari 2025, vad händer fram tills dess?
– Jag börjar jobba fullt ut i augusti. Fram till dess är jag med och täcker vinklar och rådger i beslut som rör byggprocessen. Sedan kommer mycket att handla om organisationen, att identifiera vilka nyckelpositioner vi ska ha och rekrytera personal. Tillsammans med Therese Öhlin som är försäljningsansvarig kommer jag också att jobba med att sätta upp hotellet i rums- och priskategorier. Vi får redan förfrågningar och målet att vara bokningsbara i augusti.
Vilka är de största utmaningarna?
– Hotellet är på plats och byggställningarna borta, så den största utmaningen är vi redan förbi. Men precis som för alla andra hotell kan det så klart vara en utmaning att nå ut och få så många som möjligt att hitta till oss. När det gäller rekrytering och att hitta personal är jag inte orolig. Hernö Gin är ett väldigt starkt varumärke och jag är övertygad om att det är många som vill jobba med oss.
Vad ser du mest fram emot?
– Jag ser fram emot en massa saker! Både att få jobba med den del av bygget vi är i nu, men också att få se inredning och allt annat vi beställt komma på plats. Men mest av allt ser jag fram emot att tillsammans med teamet få öppna och hälsa de första gästerna välkomna. Det är en fantastisk känsla!
Vad har du för relation till gin?
– Jag har alltid varit intresserad av dryck och historien bakom. Gin är en favorit. Nu har jag dessutom lärt mig hur en gin & tonic ska blandas för att bli som bäst – en del gin, två delar tonic, mycket is, men ingen frukt, berättar Ulrika Westin.