Annons

”Den som är stark måste också vara snäll”

zoom Jenny Ell
Jenny Ell
KARRIÄR: Jenny Ell, med en bakgrund inom hållbarhet och retail, har just upplevt sin första säsong som ny ESG-Manager på First Camp. Besöken på campingkedjans destinationer har gett henne både insikter och energi framåt.
Annons

Du började som ESG (Environmental, Social and Governance) manager på First Camp i maj i år, hur har den första högsäsongen varit?

– Det har känts väldigt bra! Jag har kommit in i företaget på ett bra sätt och upplevde en stor skillnad i tempo när gästerna anlände och högsäsongen drog i gång på riktigt, säger Jenny som tidigare jobbat med hållbarhet på Kungsängen.

Berätta om sommaren, hur har dina dagar sett ut? Vad innebär ditt jobb på First Camp?

– Mina två största fokusområden nu i början är att stötta våra över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark i arbetet med den internationella hållbarhetscertifieringen Green Key. Vi har även påbörjat arbetet med att implementera EU:s nya standard ESRS, vilket är ett väldigt omfattande och spännande arbete.

”Alla destinationer har sina egna utmaningar”

I Sverige är 97 procent av First Camps destinationer miljögodkända och man arbetar aktivt med nyförvärven i både Danmark och Norge. Certifieringen Green Key innefattar höga krav på hållbarhet, miljöledning och minskad klimatpåverkan inom turism och besöksnäring. Jenny Ell har åkt runt bland campingdestinationerna för att stötta hållbarhetsarbetet men också för att uppleva hur det är på First Camps alla olika campingar.

– Man får en helt annan kontakt med gästerna på en camping under högsäsong än vad man får med kunder i en butik exempelvis, det är speciellt att möta dem som ska tillbringa sin semester hos oss med allt vad det innebär, säger hon.

Hur har det varit?

– Det är fantastiskt att se alla på plats, glada barn som leker och gäster som tänder grillen inför kvällens middag. Alla destinationer har sina egna utmaningar vi har därav anpassat våra koncept på våra destinationer: Easy, Standard och så våra största destinationer, Resort som har det mesta, för att möta våra gästers förväntningar. Vi har haft hög beläggning på alla destinationer i sommar och i juli så hade vi faktiskt en all time- high i omsättning.

Varför sökte du dig till den här tjänsten hos First Camp?

– Av två anledningar: Jag kände att First Camps stora fokus på hållbarhet och naturnära boenden verkligen låg i linje med mina egna värderingar och jag uppskattar företagets ödmjuka inställning och vilja att ständigt utvecklas.

Och hur ser den närmsta tiden ut?

– Nu börjar högsäsongen att fasas ut och B2B-säsongen startar, vårt fokus blir i större utsträckningar på företag och föreningar. Vi har över 3000 stugor för sammankomster och kick-offs samt att vi ska börja titta på hållbarhetsarbetet inför nästa sommarsäsong och vad vi kan göra ännu bättre.

Vad tycker du First Camp har för roll som besöksmål i Sverige?

– Jag citerar Pippi Långstrump och säger ”Den som är stark måste också vara snäll”. Eftersom vi är den största campingkedjan i Skandinavien så ska vi också leda utvecklingen och vara en positiv kraft för förändring. Vi arbetar ständigt mot en mer hållbar och glädjefylld framtid.

Och sist men kanske viktigast, vad är roligast med att jobba inom besöksnäringen?

– Att få möjligheten att vara med och påverka på ett enkelt och lustfyllt sätt. Exempelvis så har vi vår barnklubb med lyckodjuret Yessi som har stort fokus på miljö- och hållbarhet. Yessi sprider kunskap till barnen om miljön och flera av hennes aktiviteter fokuserar på att lära barnen mer om hållbarhet och hur vi kan påverka vårt klimat. Men självklart även att få träffa alla våra fantastiska gäster som valt att spendera sin semester hos oss.

LÄS ÄVEN vår artikel om campingkedjans nya undervarumärken.