Clarion Hotel The Pier öppnade i höstas med siktet på att inta rollen som Göteborgs internationella mötesplats, utsikten över stan, restaurang Fei med kinesiskt kök på tionde våningen och att utveckla ett värdskap i världsklass lockade erfarna Josefine Gudmundson till rollen som ny hotelldirektör. Besöksliv ringde upp för att gratulera.
Grattis!
– Tusen tack! Jag börjar den första april och nu jobbar jag på systerhotellet Comfort Hotel Göteborg på andra sidan älven.
Vad ser du mest fram emot på Clarion Hotel The Pier?
– Med läget mitt på innovativa Lindholmen är ambitionen att skapa en internationell mötesplats där öst möter väst.
Och vad har hotellet för funktion i Göteborgs hotellutbud i stort?
– Det här fina hotellet med magisk utsikt, den autentiska kinesiska restaurangen Fei, takbar, lobbybar, wellnessavdelning och konferensrum tillför något helt nytt på hotellmarknaden i Göteborg. Det attraherar såväl businessgäster som helgresenärer och göteborgare.
Vad lockade dig till tjänsten?
– Främst det internationella fokuset samt att få driva ett nyöppnat hotell. Utöver mina år på Nordic Choice Hotels, där jag jobbat i många destinationer i Skandinavien, har jag även verkat i Peking och New York. Jag älskar tanken att få använda dessa internationella erfarenheter i min egen hemstad och sätta min prägel på “öst möter väst”.
Hur då?
– Genom att ta det bästa från det jag lärde mig Kina och USA och kombinera det med vår genuina skandinaviska mentalitet.
Och hur kommer du att sätta din prägel på hotellet?
– Det jag mest ser fram emot är, att tillsammans med det starka teamet utveckla denna internationella mötesplats med värdskap i världsklass. Jag ser även mycket fram emot att vara en aktör på Lindholmen och hitta synergier som utvecklar destinationen till en ännu mer attraktiv och innovativ plats.
Du har ju en lång karriär i besöksnäringen bakom dig men kommer du ihåg ditt första jobb i branschen och vad som lockade dig att börja arbeta i den?
– Jag är så gott som född in i branschen då jag har föräldrar som arbetat på hotell under hela min uppväxt. Jag älskar att jobba med människor och service så det har alltid varit en självklarhet för mig att gå i deras fotspår. Mitt första jobb var på Mornington Hotel Göteborg (nuvarande Bellora) där jag började i frukosten och i housekeeping. När jag fyllde 16 år fick jag äntligen jobba i receptionen som då var mitt drömjobb.
Det råder som bekant personalbrist i branschen, är det något ni känt av inom Nordic Choice?
– Absolut, det känner vi verkligen av.
Så, har du tips på hur man får unga att söka sig till besöksbranschen?
– Vi behöver få upp intresset för vår fantastiska bransch genom att visa vilka utvecklingsmöjligheter och roliga karriärvägar det finns. Dels genom att samarbeta med gymnasium, högskolor och yrkeshögskolor, dels i yngre åldrar för att tidigt väcka intresse. Vi i Nordic Choice har ett väldigt gott samarbete med Realgymnasiet där eleverna har all sin APL på våra hotell och där vi erbjuder fast jobb efter studenten.
Vad är de största utmaningarna för besöksnäringen nu?
– De största utmaningarna skulle jag säga är kompetensbristen som vi tidigare nämnt samt lågkonjunkturen och inflationen som påverkar oss.
Och hur är läget i Göteborg?
– Vi är inne i en period där hotellrumskapaciteten expanderar rejält vilket gör att utbudet just nu ökar i större takt än efterfrågan vilket blir utmanande i stunden. Göteborg växer och dessa nyöppnade hotell bidrar till en ännu bättre och mer attraktiv destination som gynnar branschen i stort så denna utveckling är väldigt positiv.
Vilka möjligheter finns för besöksnäringen i den närmsta framtiden tror du?
–Det finns alltid möjligheter inom besöksnäringen eftersom vi erbjuder upplevelser som alltid kommer att efterfrågas. Det märktes tydligt efter Covid där återhämtningen gick snabbt med tanke på det uppdämda behovet av att mötas, resa och uppleva.
Och för utländska gäster?
– Den internationella trafiken har inte återhämtat sig lika snabbt men i takt med att omvärlden öppnar upp mer och mer så finns det stor potential och goda möjligheter att bredda den långväga turismen igen. Med tanke på värdet på den svenska kronan finns även stor sannolikhet att norrmän och danskar besöker oss i högre grad framöver. Hållbart resande blir mer och mer aktuellt och där är vi i Sverige långt fram, vilket sätter oss i en fördelaktig position.