Annons

”Ett hotell är som en liten stad”

zoom Foto: Winn Hotel Group
Foto: Winn Hotel Group
PÅ NYTT JOBB. Han älskar hotellbranschen så mycket att han har svårt att släppa taget även på semestern. Nu lämnar han Radisson för att bli operativ chef på Winn Hotel Group. ”Mixed feelings”, säger Sam Holmberg själv.
Annons

– Jag ser fram emot att sätta igång. Samtidigt är det alltid svårt att lämna den baby man håller på med.

 Vad fick dig att tacka ja?

– Jag hade inga tankar på att byta jobb, men när jag fick frågan insåg jag att det handlar om personlig utveckling. Det jag är mest rädd för är att sluta utvecklas.

 Vad blir din viktigaste uppgift?

–Driftchef är en ny roll inom Winn Hotel Group, kedjan har växt, nu är det 13 hotell, och den här utvecklingen tänker vi fortsätta med.

Sam Holmberg började 1985 som sommarjobbare inom hotellbranschen. Han var då 15 år, och bestämde sig däromkring för att hotell var det han ville arbeta med.

 – Min ambition blev tidigt att någon gång skulle jag bli VD. Jag pluggade i Schweiz, fortsatte att läsa i USA, och sedan började min internationella resa. 2008 fick jag i uppdrag att flytta till Stockholm och bygga Waterfront, det var ett drömprojekt. Men någon gång måste man ju släppa.

 Vad är det med hotellbranschen som lockar dig?

– För mig är det som en liten stad, där man har allt från personal med olika bakgrund och expertkunskap till gästerna, som ju också är olika med olika förväntningar. Jag gillar att läsa folk och försöka uppfylla deras förväntningar.

 Du kommer närmast från Radisson Hotell Group. Hur ska du överföra dina erfarenheter därifrån till Winn Hotel Group?

– Vad jag har lärt mig är att anpassa mig till en ny kultur, varje hotell har en egen kultur. Min roll är inte att ändra kulturen, snarare att anpassa mig till den. Sedan är min uppgift att göra verksamheten bättre. Jag är bra på att sätta mig in i varje enskilt hotell, förstå deras marknad och sedan utveckla.

 Vilka är de största utmaningarna i branschen närvarande?

–Utmaningarna varierar över landet. Generellt är kunderna mer krävande, har större förväntningar och är allt mer vana att resa. Vi måste vara anpassningsbara, vi lever i en transparent värld där kunder snabbt sätter betyg.

 Och vilka utmaningar ser du för Winn Hotel Group?

– Vi har vuxit väldigt snabbt och det kräver en hel del anpassning och proaktivitet.

 Kan du, personligen semestra på hotell utan att känna att du är ”på jobbet”?

– Man är ju lite skadad där … Nä, det känns allt lite som om jag är på jobbet och där säger min fru till mig att lugna ner mig lite ibland. Men, mitt jobb är samtidigt min passion.

 Vilken är din bästa hotellupplevelse?

– Allt handlar egentligen om vilka förväntningar du har. Mina bästa hotellupplevelser var under en resa i Jordanien. Vi bodde på ett enkelt hotell, och jag hade inga förväntningar. Det är ofta de mjuka delarna som spelar roll.

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete