Annons

Från donut och kaffe till korv med bröd

zoom Jimi Metz är ny vd för Sibylla. Foto: Pressbild/Sibylla
Jimi Metz är ny vd för Sibylla. Foto: Pressbild/Sibylla
KARRIÄR. Jimi Metz är Sibylla-kedjans nya vd. ”Det är ett varumärke som sitter djupt hos varje människa”, säger han.
Annons

Jimi Metz har arbetat inom restaurangbranschen sedan han var 17 år och med franchising sedan 2009. Närmast kommer han från en roll som global franchisechef på Wayne’s Coffee.

Du har varit på ditt nya jobb i knappt två veckor nu, hur känns det?

– Det är kul och omvälvande, såklart. Det känns fantastiskt att komma till ett sådant här stort och fint företag, som är laddat med så många positiva människor, säger Jimi Metz vd för Sibylla-kedjan, säger Jimi Metz.

Varför blev just du Sibyllas nya vd tror du?

– Jag tror att de såg att min personlighet passar bra ihop med Sibyllas varumärke och värderingar. Jag är en rak och enkel människa med en icke-akademisk bakgrund som har arbetat inom branschen i hela mitt liv.

– Jag har gjort min resa den långa vägen och tror mycket på de mjuka värdena och människan. Kombinationen av mina erfarenheter och bredd tillsammans med vem jag är som person blev avgörande i slutändan tror jag.

Den svenska snabbmatskedjan Sibylla drivs av Nordic Fast Food AB (NFF) som i sin tur ägs gemensamt av de 132 franchisetagarna i kedjan. Även varumärket Grillköket finns i portföljen, och tillsammans hanterar NFF 200 restauranger.

Sibylla är Sveriges första snabbmatskedja och har funnits i 90 år. Hur känns det att ta över nu?

– Jag har jobbat länge inom branschen och har sett koncept komma och gå. Men jag har även sett tekniker bestå. Jag tror på kombinationen av att förstå värdet av arvet och sedan applicera teknik och nytänk på det.

– Jag vill att Sibylla som varumärke och kedja finns i minst 90 år till. Att förvalta och utveckla kedjan på ett hållbart sätt, och inte springa för snabbt på trender och nymodigheter blir viktigt, säger Jimi Metz och tillägger:

– För oss är Sibylla Originalet sedan 1932. Det sätter fingret exakt på vad det här varumärket står för. Vi har i princip ägt korven i 90 år. Det går att bygga vidare på det och är något vi är mycket stolta över. Vi är Originalet och har ett ansvar och något att vårda in i framtiden.

Vad är din egen uppfattning om Sibyllas varumärke?

– ­Jag är så glad över att ett varumärke kan sätta sig så djupt i varje person. Det är egentligen helt otroligt att vi är så många människor som kan berätta om både nostalgiska och nutida upplevelser kring Sibylla runtom i Sverige.

Vad är Sibyllas största utmaning just nu?

– Att ha fokus på det man vi bra på, ta rätt beslut och gasa. Det kan vara anpassade gästerbjudande, ingredienser i produkter med mera. Det är en tuff tid med ökade inköpspriser, stigande hyror och återhållsamhet i folks plånböcker som påverkar oss. Så det gäller att vara smart på många olika nivåer.

Vad ligger den största utmaningen för dig själv i din nya roll?

– Att leda kedjan igenom lågkonjunkturen samtidigt som vi arbetar med en långsiktig strategi, säger Jimi Metz.

Läs mer om hur Sibylla under 90 år klarat sig genom hela den moderna historien.