Annons

Han ska stärka svensk camping

zoom Svenska Campingpärlor har nio anläggningar från Ekerum på Öland till Ansia Resort i Lycksele. Pressbild.
Svenska Campingpärlor har nio anläggningar från Ekerum på Öland till Ansia Resort i Lycksele. Pressbild.
Anders Östring är Svenska Campingpärlors nya chef. Han ser hur campingtrenden växer och har målsättningen att få ut kedjans namn i var mans mun.
Annons

Från hotellbranschen till campingvärlden, berätta hur det kommer sig att du byter inriktning?
– Jag har jobbat med hotell, restaurang och skidåkning i 20 år. Camping är relativt nytt för mig, men även om jag inte kan allt om branschen har vi många duktiga anläggningschefer som jag lär mig av. Tror också min bakgrund kan tillföra en del i bolaget vad gäller varumärkesbyggande och värdskap i företaget.
Du kommer närmast från Funäsdalen, och har innan dess jobbat som vd på Ramundberget. Vad är det som är så speciellt med våra svenska fjäll?
– Det passar barnfamiljerna, man kommer nära en riktig vintermiljö på ett enkelt sätt.
Du har nyligen börjat på Grönklittsgruppen och som campingchef, vad blev dina första arbetsuppgifter?
– En av mina första arbetsuppgifter, som jag ännu inte är klar med, är att verkligen få ut konceptet Svenska Campingpärlor till alla våra medarbetare och våra nio anläggningar.
Vad fick dig att tacka ja?
– Jag blev rekryterad. Jag var innan dess på Funäsdalen Berg och Hotell när det blev skifte i Grönklittsgruppen, Anders Blomqvist, som tog över som vd, och jag har jobbat tillsammans tidigare, en utmaning svår att tacka nej till.
Campingtrenden växer. Vad är orsaken till det, tror du?
– Det är kanske den starkast växande trenden i Sverige idag, husbilsförsäljningen ökar med 20 procent varje år. Orsaken till att den växer har att göra med att vi vill resa mer och uppleva hela Sverige. Det är en frihetskänsla, man kan åka till kustnära ställe några dagar och till Dalarna några dagar.
Vad ser du för utmaningar inom campingområdet det närmaste året?
– Det gäller för oss att försöka paketera så att man får det bästa av campingupplevelsen. En annan utmaning är att lära känna det nya segmentet husbilsåkare. Det är en utmaning för hela branschen, en ny kundkategori inom campingbranschen. De gästerna är mer mobila. Dessutom krävs det idag en mängd aktiviteter dit man kommer, bra restauranger och mer resortkänsla. Det ska vara naturskönt med bad, sjöar, upplevelser och helst också något poolbad och samtidigt bekvämt.
Vad har du för planer med campingsegmentet?
– Dels att stärka de campingplatser vi har och få dem än mer familjevänliga. Vi vill också växa och bli större och få än mer aktiviteter. Vi tittar hela tiden efter nya strategiska förvärv.
Hur kommer 2018 att se ut?
– Vi fortsätter att bygga varumärket Svenska Campingpärlor och har direktdialog med alla anläggningarnas campingchefer så att vi får en gemensam syn kring prissättning, produktutveckling och rekrytering. Gästen ska känna igen sig, oavsett om hon eller han kommer till Gränna eller om hon eller han kommer till Mora, i produkt, värdskap och i allt. Vi kommer också att på ett bättre sätt paketera campingarna och underlätta beslutet vart man styr kosan.
Vilka trender ser du inom campingen?
– Vi går mot resortkänslan. Kraven höjs från gästerna hela tiden. Gästerna förväntar sig till exempel att det finns wifi överallt. Om alla 6 000 gästerna på en camping ska sitta och streama, det tär på nätet. Men, det förväntar man sig att det fungerar och det ska det göra. Mer bekvämlighet. Som hemma, fast mer äventyr och bekvämare. Och den nivån vill vi naturligtvis hålla. Bra restauranger med god mat som följer de ekologiska krav
som är viktiga för oss som campingkedja att leva efter.
Fjällstuga eller camping?
– En fjällstuga hyr man på någon vintervecka och husbil på sommaren. Jag vill göra både
och.