Du har varit egenföretagare i hela ditt vuxna liv, hur har dina karriärval sett ut hittills?
– Jag utbildade mig till sångerska på Musikhögskolan i fem år, sedan startade jag en sångstudio i Örebro. Men så träffade jag en annan företagare, blev kär och hamnade i turistnäringen via glassföretaget vi startade tillsammans.
På vilket sätt kan de erfarenheterna hjälpa dig i rollen som vice vd för en camping?
– Steget känns inte långt, både glassförsäljning och Björkbacken handlar om besöksnäringen. Att jobba i ett glassföretag, men också att driva en musikstudio, har lärt mig mycket om företagarbiten, personalvård och att planera verksamheten över året. När jag drev glassföretaget var det ju traditionellt lågsäsong under vinterhalvåret och högsäsong under den varma perioden. Det har lärt mig att vara kreativ.
…Och, man får inte glömma att Björkbacken är mer än en camping. Här finns en stugby, en konferensanläggning, ett hotell och en restaurang.
Vad är det som lockar med turismspåret?
– Jag tycker att det är väldigt roligt med de där ruscherna som kommer, när det plötsligt blir en anhopning av besökare, den där adrenalinhöjningen som det innebär. Jag gillar att hitta bra strukturer och lösningar som funkar, när man ser att det blev en förbättring blir jag sporrad. Nu händer det mycket med de digitala kanalerna, att många av dagens resenärer hittar resmålen på nya sätt och det gäller att följa med i den utvecklingen.
Hur hamnade du i campingvärlden?
– Björkbackens nuvarande vd Micael Glennfalk kände till mig och min historia, och han hade letat efter person att lägga över en del ansvar på för att själv succesivt kunna dra sig tillbaka. Då hittade han mig, i hans tycke en person med företagartänk och rätt engagemang. Det känns verkligen bra.
Du har sagt att du ”har gjort många hundår” och att du nu ser fram emot att komma in i en välfungerande organisation. Vad är det som är så speciellt med Björkbacken?
– Jag började i oktober förra året i receptionen. Det är ändå ett ganska litet företag, med en liten fast personalgrupp som är väldigt sammansvetsad, med ett fint sätt både gentemot varandra och gästerna. Här finns en familjär och varm stämning och det är något som sitter i väggarna.
Björkbacken ligger nära Astrid Lindgrens värld. Betyder det att det ställs andra krav på er än på andra campingar?
– Ja, här kommer många av gästerna i en klunga för att checka in eller ut, när Astrid Lindgrens värld har stängt eller att alla vill iväg lagom till öppningsdags. Att många gäster rör sig på området samtidigt ställer krav på en effektiv och fungerande organisation. Vi riktar oss mycket till barnfamiljer på sommaren.
Camping är på frammarsch. Vad har du för planer när det gäller att utveckla Björkbackens?
– Just nu går jag ju in som vice vd och planen är att jag tar över vd-rollen om två, tre år. Jag trivs med att ta ansvar, förvalta, förädla och bryta ny mark, men större utveckling vill jag göra i samråd med Micael Glennfalk. Och just hotell/camping är nytt för mig, här behöver jag lite tid på mig för att förstå branschen.
Och vad vill du behålla?
– Micael har haft ett väldigt tydligt tänk vad gäller återinvestering på den här anläggningen. Min tanke är att de återkommande gästerna ska märka att det återinvesteras och att konceptet ständigt utvecklas. Det ska vara kul att komma tillbaka och se vad som hänt sedan senast. Vi håller ständigt på att rusta och renovera.
Ni har gjort ett rekordresultat i sommar. Vad beror det på?
– Dels ligger vi så bra till här i Vimmerby nära Astrid Lindgrens värld, och de har också haft ett väldigt bra år, något som smittar av sig till oss. Dessutom börjar fler och fler semestra i Sverige, med ett medvetet klimattänk. Jag tror att folk vill vara naturnära, men att man ändå uppskattar bra standard. Sedan får man också ta in i bilden att den svenska kronan varit dålig i sommar, vilket förmodligen gjort att en hel del valt bort utlandssemestrar.
Vad händer nu närmast?
– Jag blir operativ chef för alla enheter. Vi är ungefär tio åretruntanställda och sommartid tar vi in ytterligare ca 60 säsongsanställda.
Beskriv dig själv?
– Jag är en företagarperson med starkt driv, jag vill framåt och har svårt för stagnation. Jag gillar att starta saker, hitta nya vägar och se verksamheten växa fram. Jag gillar att förädla. I rätt sammanhang blir det en oerhörd tillgång.