Annons

”Jag älskar att titta på siffror och allt mätbart”

zoom Uppsala Konsert & Kongress FOTO: Jason Strong Sara Asplund
Uppsala Konsert & Kongress FOTO: Jason Strong Sara Asplund
KARRIÄR. Snart byter hon Fasching och Stockholm Jazz Festival mot Uppsala Konsert & Kongress. Fortfarande står musik, evenemang och fokus på stamgäster högt på agendan för Sara Asplund.
Annons

I januari 2025 börjar Sara Asplund som ny marknads- och försäljningschef på Uppsala Konsert & Kongress. Hon kommer senast från tjänsten som marknadschef på jazzklubben Fasching i Stockholm och Stockholm Jazz Festival, där hon varit sedan 2015. På Fasching arrangeras runt 250 spelningar om året och på Stockholm Jazz Festival blir det ytterligare 300 konserter under de tio dagar festivalen pågår.
Men hon började som översättare en gång i tiden.

– Jag bytte ganska snabbt bana efter min examen från universitetet. Jag började som översättare på Europaparlamentet men kände direkt att det här var inget för mig, jag gillar ju att träffa människor. Att bara sitta och översätta andras texter var inte min grej.

Sara började tänka på andra arbetsplatser som kunde ha nytta av en språkbegåvning, som stora medieföretag.

– Jag sökte till Sveriges Radio och fick till en början jobba ganska administrativt med att bland annat översätta olika manus som skickades till olika tävlingar radion deltog i. Det var inte superroligt, men sen precis när jag hade tänkt att sluta fick jag in en fot på marknadsavdelningen och då hittade jag hem.

Vad är du mest stolt över att du har åstadkommit på Fasching och Stockholm Jazz Festival?

– Det går väldigt bra för båda verksamheterna och det hoppas jag att jag har varit en stor del i. Sen har jag jobbat mycket med vår vänförening, som är vår mest lojala kundgrupp, dels med att modernisera den och förenkla anmälningsprocessen, dels med den riktade kommunikationen till medlemmarna för att skapa aktiviteter för dem.

Vad skulle du säga är den röda tråden från Sveriges Radio, Fasching och nu Uppsala Konsert & Kongress?

– Det som knyter ihop arbetsplatserna är ju att musiken till stor del har varit i fokus hand i hand med evenemangsbiten, även på Sveriges Radio jobbade jag mycket med de stora evenemangen som P3 Guld-galan och Musikhjälpen

Varför lockade jobbet på Uppsala Konsert & Kongress?

– Jag tyckte att det var ett bra och spännande nästa steg. Det är en stor och stark organisation med starkare muskler, jämfört med lilla Fasching.  Jag är ju ny inom konferensmarknaden, men jag skulle ändå säga att eventbranschen är nära kopplad till den branschen också och jag fram emot att bita tag i det.

Utbudet på Uppsala Konsert & Kongress var i oktober allt från buskis till brasilianska jazzartisten Marisa Monte, hur hanterar en marknadsförare det?

– I det breda finner man det smala, det är ett bra motto tycker jag i den här branschen. Få människor hittar till det smalare utbudet direkt utan de flesta måste gå den bredare vägen för att sedan smalna av i sin smak. Så jobbar även Fasching och Sveriges radio skulle jag säga, även om de är olika breda i sina genrer. Man kanske är på en spelning eller show som man tycker är fantastisk och så ser man att det kommer en annan artist veckan därefter och så testar man något som man kanske inte hade gått på annars och upptäcker något helt nytt.

Hur kommer det att vara att jobba med konserter och evenemang i Uppsala, till skillnad från det större publikunderlaget i Stockholm?

– UKK är först och främst uppsalabornas konserthus och jag ser fram emot att arbeta med att få fler boende i området att känna att huset har något just för dem. Men när det gäller kongresser och de stora konserterna, så ser jag att kundunderlaget inte bara är Uppsala. I somras gästades ju UKK av Youssou N’Dour och nu i höst gör Marisa Monte sin enda Sverigespelning i Uppsala, då kommer ju publiken från hela Mälardalen. När det gäller kongresser så är hela Sverige målgruppen skulle jag säga.

Vad kommer att vara det första du gör när du börjar i januari?

– Jag tror jag kommer börja med att titta på kundunderlaget: vilka är det som besöker UKK, för att på så sätt kunna hitta nya målgrupper. Jag älskar att titta på siffror och allt mätbart och nörda ner mig i det. Jag tänker också att det kan vara intressant att närma sig lojala besökare och göra de ännu mer lojala, lite som vi har Faschings vänner för stamgästerna på Fasching.

Vad ser du mest fram emot med det nya jobbet?

– Jag kommer att få jobba med två team som gör ett fantastiskt jobb idag och jag ser mest av allt fram emot att lära känna och jobba tillsammans med dem.