Annons

”Jag är precis där jag vill vara”

zoom Martina Westman är ny hotellchef på Hotel Diplomat.
Martina Westman är ny hotellchef på Hotel Diplomat.
KARRIÄR: Kärleken till hotell har hon burit med sig sedan barnsben och i 15 år har hon jobbat målmedvetet för att göra sig redo för sitt drömjobb. I juni 2024 var det dags – då tillträdde Martina Westman rollen som hotellchef på Hotel Diplomat i Stockholm.
Annons

Grattis! Hur känns det?

– Tack, det känns otroligt roligt. Jag har fått ett varmt mottagande och känner mig välkommen. Jag har länge drömt om att bli hotellchef just på Hotel Diplomat.

Hur länge har du drömt om just den rollen?

– Jag har sagt sedan jag var liten att jag ska bli hotellchef. Jag har ett tydligt minne från när jag var 4-5 år. Min mamma jobbade som hotellchef och jag minns att jag satt i lobbyn och såg en godisskål på receptionsdisken. Det skulle vara geléhallon i den, men den var tom. Jag minns att jag tänkte att så ska det inte vara, om jag bestämde skulle den alltid vara full. Och på den vägen är det. Det är viktigt med detaljer. Jag vill att allt ska vara tipptopp. Det är en del av mig.

Vad har du gjort för att nå dit du är idag?

– Efter gymnasiet studerade jag ledarskap i mötesindustrin, en KY-utbildning, och gjorde min praktik på Clarion Hotel Sign. Jag gick från praktikant till heltidsanställd och har sedan dess arbetat med både konferens, reception och room service, varit med och öppnat Clarion Hotel Arlanda Airport samt arbetat med bokning och innesälj och därefter haft en rad olika ledarskapsroller. Jag har velat lära mig allt på hotellsidan och har medvetet sökt mig till olika tjänster på olika avdelningar för att samla på mig erfarenheter, med målet att bli hotellchef.

– Mitt långsiktiga mål i karriären har varit just det här hotellet och den här rollen. Det blev lite tidigare än jag trodde. Det är här jag vill vara. Min ambition är att växa in i rollen och fortsätta utveckla hotellet tillsammans med mina kollegor.

Vad är det som gör Hotel Diplomat speciellt för dig?

– Det är en fantastiskt vacker byggnad, men framförallt är hotellet en så stor del av Stockholms historia. Jag tycker om blandningen av historia och tradition och uppskattar att det är familjeägt.

– Jag har jobbat inom Strawberry-koncernen i många år och på de största hotellen där det är mer av ett maskineri. Jag har längtat till att även prova på det lite mindre, där man kommer närmare gästerna, driften och ägarna. Jag har inte hunnit märka några andra stora skillnader ännu, men det kommer bli intressant att se.

Vad är största skillnaden på jobbet som hotellchef jämfört med dina tidigare chefsjobb?

– Den stora skillnaden är helhetsansvaret, att ha ansvar för hela hotelldriften och vara spindeln i nätet. Allt måste fungera i hela huset. Att ha den överblicken är också det roligaste med jobbet.

Hur ser du på ledarskap – vad är viktigast för dig?

– Det är att vara närvarande och att lyssna. Man måste lyssna på gästerna, sina medarbetare, sig själv och på omgivningen. Men för att kunna lyssna måste man vara närvarande, så det hänger ihop.

– Personligen älskar jag mötet med människor. Och jag brinner mycket för utveckling, både personlig utveckling för mina medarbetare och för mig själv och utveckling av verksamheten.

Ägarna har nyligen lanserat varumärket Diplomat Collection. Hur påverkar det ditt arbete?

– Det ska bli jättespännande och känns roligt att komma in som ny nu i det nya läget med tre hotell under samma paraply när Villa Dahlia öppnar den 29 augusti. Varje hotell har en egen hotellchef och det är både kul och lärorikt att ha kollegor i samma roll.

– Vi har en kontinuerlig dialog kring olika saker och kommer att fortsätta utveckla samarbetet. Vår ambition är att skapa sömlösa processer och synergier. Våra hotell är fristående varumärken under Diplomat Collection, där gäst- och medarbetarupplevelsen är gemensam.

Vad är det bästa med hotellbranschen?

– Det är det roligaste arbetet jag kan tänka mig! Här finns en härlig blandning av människor som, enligt min erfarenhet, inte är rädda för att arbeta. Alla är lösningsorienterade och vill göra sitt bästa för att andra ska trivas och ha det bra. Hotell är för mig känslan av en hel värld inom ett enda hus. Det finns något för alla inom de fyra väggarna.

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Relining i stället för stambyte sparar tid och pengar

Även avlopp behöver renoveras och för ett hotell kan det vara en förödande procedur. Att välja metoden relining har visat sig vara mycket fördelaktigt. ”Det ger mycket mindre störningar i verksamheten”, säger Ulrika Vest...