Annons

”Jag har alltid sagt ja till jobb”

zoom
KARRIÄR. Anna Eklund Jonsson är ny ägare och ordförande på Ocean Hotel i Falkenberg. Nu vill hon arbeta för att göra det ännu bättre för personalen.
Annons

Grattis till jobbet! Hur känns det?

– Det känns stort, spännande och riktigt läskigt. Ocean Hotel är en ganska stor apparat med rätt så hög omsättning. Jag har haft ansvar innan också, men nu har jag verkligen det yttersta ansvaret. Personalen ska trivas, businessen ska fungera och det är mångas liv som man har ansvar för.

Vad innebär din nya roll?

– Det vet jag inte riktigt än. Det är något som jag kommer att få forma. Jag behöver ha koll på administrationen, men tanken är att jag ska fortsätta att jobba i service också. Det är väldigt viktigt för mig att vara på plats och jobba för att förstå personalen och deras perspektiv. Och att de får någon som de kan knyta an till.

Berätta om din resa hit!

– Innan jag började på Oceal Hotel jobbade jag i köket på Laxbutiken i Falkenberg och Brasserie Lipp i Göteborg. På Ocean Hotel började jag i kallskänken, har jobbat mycket i restaurangen och har även varit restaurangchef. Nu har jag jobbat här i 14 år. När jag fick chansen att köpa Ocean Hotel och bli vd tvekade jag inte en sekund. Det kändes självklart efter så här många år. Jag har alltid varit den som har sagt ja till jobb och jag har alltid jobbat mycket. Ibland har det gjort att jag har försakat vänner, men jag är en person som gillar att jobba.

Hur vill utveckla verksamheten?

– Jag känner att det är bra som det är. Men jag har skapat en ledningsgrupp. Det har vi inte haft tidigare. Jag vill vara lite mer transparent med budget och vad vi har vi för mål och visioner. Jag behöver få med fler folk på det tåget. Har man ett team runt sig som förstår och är insatta blir det också lättare i tuffa perioder. Jag vill också se till att vi blir en så bra arbetsplats som möjligt, även för människor som har barn. Det är svårt att behålla personal eftersom man behöver jobba kvällar och helger. Men vi strävar efter att det ska vara hållbart även med ett familjeliv.

Vilka utmaningar ser du med uppdraget?

– Vår utmaning är framför allt att alla priser, på till exempel råvaror, har gått upp så himla mycket. Så det är väl att försöka hamna på en normal och vettig prisbild ut mot gästen utan att det blir för dyrt för dem, men att vi ändå kan ha en bra marginal.

Ni har precis gått med i Visita på ditt initiativ. Varför?

– Vi har varit ett litet ställe jättelänge och har nästan bara haft säsongsanställda. Men de senaste åren har vi utvecklats mycket och plötsligt har vi många heltidsanställda året om. Då blir frågor om personal, miljö och hälsa också större och det kan vi nog behöva Visitas hjälp med. Jag som inte har så mycket kött på benen tycker att det känns tryggt.

Vad är det du tycker om med besöksnäringen?

– Jag har alltid älskat att ge folk presenter. Det här är lite samma sak, fast man ger en upplevelse. Och att gästen ska få en överraskning och något utöver deras förväntan. Jag är också extremt social och genuint intresserad av människor, så då är det extra kul.

Vad ser du mest fram emot nu?

– Att grotta ner mig i bolaget, titta på hur vi ska driva det och hur man med enkla medel kan göra att gästerna trivs ännu bättre. Men också hur vi kan få personalen att ha det ännu bättre.