Annons

”Jag vill fortsätta göra saker som är roliga och spännande”

zoom Elisabeth Haglund FOTO: Pamela Hanné
Elisabeth Haglund FOTO: Pamela Hanné
KARRIÄR. Den 1 juli tillträdde hon som ny styrelseordförande för Skepparholmen Nacka. Med sin gedigna erfarenhet fortsätter Elisabeth Haglund sin resa i branschen – som hon älskar.
Annons

Grattis till nya uppdraget!

– Tack, det är ett väldigt trevligt uppdrag. Jag känner ju till Skepparholmen Nacka sedan tidigare men nu ska jag sätta mig in i verksamheten på ett helt annat sätt. Det ska bli jättespännande!

Vad var det som lockade med Skepparholmen Nacka?

– Jag tycker om resort-tänket, att en destination verkligen är en reseanledning i sig. Läget på Skepparholmen Nacka är jättebra och det är fint att det finns utrymme och plats för både ett fint spa, konferens och olika tillställningar. De har också en ambition och vilja att utveckla och inte bara förvalta, det gillar jag. Jag tror att det kommer att bli jättefint!

Du har bred och gedigen erfarenhet av branschen. Vad tror du att du kan bidra med som ny ordförande?

– Jag tror och hoppas att jag kan hålla ihop styrelsen på ett bra sätt och att vd eller platschef får en bra dialog med oss i styrelsen. Jag har en bra omvärldsbevakning och tror att jag kan bidra med min långa erfarenhet på ett fint sätt här.

Du lämnade ditt uppdrag som vd för Hotel Tylösand våren 2023, efter 23 år. Hur kändes det att lämna det operativa efter så många år och vilken roll har du på hotellet idag?

– Det var med viss vånda jag fattade beslutet men känner att det var rätt och nu är det intressant med min roll som ordförande på Hotel Tylösand. Jag fick ju vara med och välja min efterträdare Jonas Karlen som tog över förra året. Det är så roligt att följa honom och han kom verkligen in i ett bra läge med sin långa erfarenhet inom hotellet. Vi har nära kontakt och jag försöker stötta så mycket jag kan.

Du har även flera andra uppdrag, bland annat som vice ordförande för Visita och du är också en av tolv ledamöter för Hotrec som är en paraplyorganisation för besöksnäringen i Europa. Vad är viktigast när det kommer till den här typen av uppdrag?

– Det är viktigt att få in många olika perspektiv tror jag, det är så lätt att man fastnar i sin egen lilla bubbla. Jag får en ju bred bild av branschen i hela Europa genom uppdraget för Hotrec. När man tänker på att 50 procent av våra lagar i Sverige faktiskt har ursprung i Europa, då inser man hur viktigt det arbetet är. Jag hämtar också inspiration från mina resor. Jag är mycket i Stockholm, Halmstad men även i Bryssel såklart. Ett stort nöje jag har är ju att bo på hotell och gå på restaurang – jag älskar ju den här branschen.

Vilka är de viktigaste frågorna ni jobbar med inom Hotrec just nu?

– Vi jobbar med hållbarhetsfrågan, som engångsförpackningar exempelvis, och en annan stor fråga är det vi kallar short term rentals, som exempelvis Airbnb. Vi jobbar även mycket med online travels som booking.com och liknande. De flesta känner nog till att det varit demonstrationer i Barcelona och Palma nyligen om att turismen tar för stor plats. Många tror lite felaktigt att det är hotellen som är boven, när det i själva verket är många privata aktörer som klivit in på marknaden. Det är inte något fel i det men det är väldigt viktigt att det sköts på rätt sätt och på samma premisser som den övriga branschen.

Vilken är din största drivkraft?

– Det är nog människor. Och värdskapet! Att få jobba med ägare, personal, leverantörer och gäster, det är en tjusning i sig. Det är så fint att få göra bra och trevliga saker för andra människor – det är mycket det som driver mig. Sen gillar jag ju att utveckla och att se ett resultat av det. Jag har haft ägare som hellre sagt ja än nej och det har jag uppskattat under min karriär.

Vad har förändrats mest under dina år i branschen?

Ledarskapet har absolut förändrats till det bättre. Förr var det ofta en ledare högre upp som bestämde, men det är roligare och bättre nu. Folk var engagerade förr också men det är på ett annat sätt nu. Vi har fått in så många unga som man ju hoppas ska stanna i branschen.

Och hur ska vi få de unga att stanna?

– Det måste vara attraktivt. Vi behöver sluta se udda arbetstider som en nackdel, det har många fördelar och vi behöver prata om allt som är positivt i branschen. Och lyfta glädjen i värdskapet. Jag tror att vi mår bra av att vara snälla, tillmötesgående och service minded. Det är en positiv bransch med mycket glädje och kreativitet – det är roligt att gå till jobbet. Sen måste man tycka om förändringar. Vi är en bransch i ständig förändring, vi anpassar oss och reder ut saker. Vi är vana vid det!

Du har så mycket på gång. Pension känns långt bort för dig va?

– Ja, jag ser mig inte som en pensionär. I och med att jag lämnade rollen som vd för Hotel Tylösand så jobbar jag inte längre operativt men det är väldigt roligt med de olika styrelseuppdragen. Jag är fortfarande intresserad av branschen och för mig är det viktigt att vara sysselsatt och fortsätta göra saker som jag tycker är roliga och spännande!