Annons

”Man kommer ut hit och blir lycklig”

zoom
KARRIÄR. Ulrika Bergström har hittat tillbaka till lugnet och besöksupplevelsen i skärgården. Som nytillträdd hotelldirektör på Smådalarö Gård Hotell & Spa ser hon fram emot att ta hand om både personal och gäster.
Annons

Sabisägda Smådalarö Gård Hotell & Spa har som Besöksliv tidigare skrivit om genomgått ett omfattande förnyelsearbete och det är ett nyrenoverat och utbyggt spahotell som Ulrika Bergström nu blir hotelldirektör över.

– Det känns fantastiskt roligt, jag är inne på min tredje vecka och har haft en bra start. Jag har känt mig så välkommen, både av ledning, servicekontor och av hotellet. Företaget har ett väl inarbetat introduktionsprogram- på alla plan och för alla nyanställda, säger hon.

Tagen av platsen, naturen och hotellet

Ulrika Bergström har en gedigen och framgångsrik karriär inom besöksnäringen bakom sig. Hon har tidigare jobbat på stora hotellkedjor som Scandic och Clarion Hotels men har också erfarenhet från bland annat Krägga Herrgård och Happy Tammsvik vid Mälaren.

– Jag har varit på både slott, herrgårdar och de stora kedjorna och det som lockade mig till Smådalarö Gård Hotell & Spa var att det är en magisk plats där allt är noga genomtänkt, från materialval och design till utemiljö. Och att få möjligheten att vara med på resan att fortsätta utveckla destinationen känns fantastiskt. Jag har till och med bytt från att ha fyra kilometer till jobbet till att ha fyra mil! Men, det är det värt, för när jag kliver ur bilen blir jag helt tagen av platsen, naturen och såklart hotellet.

Vad har varit det bästa med jobbet så här i början?

– Att det är så genomtänkt allting, renoverat och så fint i varje detalj. Jag ser fram emot att få vara på en sådan harmonisk plats och närvarande mot både gäster och medarbetare, det blir som ett annat lugnt i själen när man är härute. Sedan är det verkligen fantastiskt roligt att jobba med kvalitet i alla led.

Hur kommer det märkas att du är den nya hotelldirektören?

– Min stora passion är att jobba med mina medarbetare och att få dem att växa och utvecklas till sin fulla potential, det hoppas och tror jag att jag ska lyckas med. Jag står för ett närvarande ledarskap, ordning och reda och massor av glädje.

Och vad har hotellet för roll i Sveriges utbud av spa-vistelser ?

– Vi är en året-runt anläggning med upplevelser för alla årstider. Vi erbjuder också något som inte är enbart de traditionella ”paketen” och det är att man kan skräddarsy sin upplevelse. Man utgår från vad man vill göra och kan välja på allt från att besöka vårt spa till att paddla kanot, spela padel, tennis eller vinterbada. Vi har alla möjligheter och man kan dessutom komma hit med egen båt, njuta på terrassen och se en av våra livespelningar vi arrangerar under sommaren. Vi är en unik destination i Hemviken mitt i Stockholms skärgård.

Du har stor erfarenhet från hotellbranschen, vad tycker du mest om med att jobba inom besöksnäringen?

– Ja, jag har jobbat i branschen sedan jag var 16 år. Det är mötet med människor som jag brinner för och att ingen dag är den andra lik. Jag tycker om att göra gott för andra människor och att alltid sträva efter att överträffa gäster och medarbetares förväntningar.

Hur tror du att branschen kan locka fler som vill jobba på hotell?

– Det är en svår fråga men jag tror att vi behöver vara lite bättre på att berätta vad vi gör. Det här är verkligen möjligheternas bransch och det måste vi kommunicera. Genom besök på skolor och att erbjuda praktikplatser exempelvis. Branschen är ju dessutom tillgänglig för alla så länge man har ett stort leende och gillar att serva andra.

Och vilka egenskaper ska man ha för att lyckas bra i branschen?

– Man måste brinna för att ta hand om och serva andra och inte minst bjuda på ett leende – leenden smittar av sig.