Hur hamnade du i hotellbranschen?
– Jag har jobbat hela mitt yrkesliv inom hotell- och restaurangbranschen. Det var egentligen inte min karriärplan, men det var så roligt så jag blev kvar! Ingen dag är den andra lik på ett hotell. När gästerna är nöjda med sin vistelse får man en kick, det är ett kvitto på att vi gjort ett bra jobb.
Och nu är du hotelldirektör, berätta om din karriärsresa.
– 2017 började jag jobba i receptionen på First Hotel JA och hann jobba i drygt tre och ett halvt år innan hotellet tvingades stänga på grund av pandemin. När hotellet öppnade igen våren 2021, då som JA Hotel, sökte jag tjänsten som receptionschef. Jag kom alltså tillbaka till samma arbetsplats men i ny regi och på en ny tjänst. När vår nuvarande hotelldirektör Mikael Wennerström bestämde sig för att sluta rekommenderade han mig till våra ägare. Och jag fick jobbet.
Finns det någon fördel att ha suttit i receptionen när man blir hotelldirektör?
– Det tror jag. Jag har förståelse för hela verksamheten och är väldigt engagerad i alla områden.
Det har varit en del fokus på din ålder, bland annat i lokalpressen, hur känns det?
– Jag har faktiskt inte tänkt så mycket på det själv. Min karriärsresa har gått fort, men personligen känner jag att jag har stor erfarenhet av branschen och kan väldigt mycket just om JA Hotels verksamhet. Jag har redan haft huvudansvaret för receptionen, samt för food- and beverage och house keeping. Städning och frukost är något av det viktigaste på ett hotell.
– Dessutom har Mikael och jag haft möjlighet till en lång överlämning, jag har hunnit tanka av honom värdefull kunskap. Mikaels ledarskap har inspirerat mig. Han är väldigt lugn, även när det händer jobbiga saker. Han är också en empatisk och omtänksam chef, men rättvis när det behövs. Det vill jag ta med mig som hotelldirektör.
Vilken typ av chef kommer du vara?
– Jag kommer inte vara osynlig, jag vill vara en närvarande chef. Ofta sitter jag i soffan i lobbyn och jobbar. Att vara tillgänglig för både gäster och medarbetare tycker jag skapar trygghet och personlighet. Och vi är ett väldigt personligt hotell.
Har ni några utmaningar framöver?
– Vi har precis som alla andra i branschen en utmanande tid framför oss. Men jag ser positivt på framtiden. Karlskrona är en sommaridyll och jag tror att svensken kommer fortsätta med Svemester som ju blev en stor trend under pandemi. Dessutom har sommarsäsongen förlängts de senaste åren.
Vad händer på JA Hotel framöver?
– Vi har precis renoverat och har en ny reception. Nu blir det fokus på en ny uteservering, vilket blir ett lyft för hotellet – inte bara för våra hotellgäster utan även för Karlskronaborna. Min plan är att skapa fler event för de som bor här i staden, alla ska känna sig välkomna till oss.