Annons

Skidfantasten som fick drömjobbet

zoom Måns Johnsson är ny försäljnings- och marknadschef på Ramundberget
Måns Johnsson är ny försäljnings- och marknadschef på Ramundberget
KARRIÄR. Han är uppväxt i skidbacken och har en bred internationell bakgrund. Nu kliver Måns Johnsson in i ”drömrollen” som försäljnings- och marknadschef på fjälldestinationen Ramundberget.
Annons

Hur har dina första veckor varit sedan du tillträdde i början på oktober?

– De har varit bra och jag har känt mig oerhört välkomnad. Jag har ju varit gäst i Ramundberget under många år, både under vinter- och sommartid, så det är kul att få se det från andra sidan, nu som anställd. Det är såklart mycket nytt för mig att sätta mig in i: nytt tänk med nya termer, en “hands on”-mentalitet för att nämna några saker. Det känns väldigt roligt och spännande.

Du beskriver rollen som försäljnings- och marknadschef på Ramundberget som din drömroll. På vilket sätt?

– När jag nyligen slutade mitt förra jobb på det stora amerikanska IT-bolaget Salesforce efter 12 år kände jag att jag ville göra något helt annat. Jag är född och uppvuxen på Dundret i Gällivare och i Riksgränsen, så att nu få chansen att jobba med det jag tycker är allra roligast känns verkligen kul. Ramundberget har tydliga kärnvärden kring natur, tradition, värdskap och hållbarhet och i den tid vi lever i nu och hur planeten ser ut så känns dessa värdeord jätteviktiga för mig. Ja, ett drömjobb!

Varför tror du att du fick jobbet?

– Bra fråga! Den är svår att svara på, men jag tror att min chef såg min bakgrund som gäst som viktig. Jag vet vad besökarna vill ha och uppfattar som viktigt när de är här. Det, i kombination med min breda internationella erfarenhet, IT-kunskap och mitt stora kontaktnät gjorde kanske att han tänkte: den här personen kan vara värd att satsa på! Jag tror att jag är en rätt bra chef också.

Hur vill du se Ramundberget utvecklas framåt?

– Vi tar alla chanser vi kan och vill såklart utveckla nya områden och nya koncept, men det går inte att förändra saker över en natt. Anläggningen har varit verksam sedan 1936, och vi tar det i en bra takt och följer våra värderingar.

Vilka utmaningar står du inför när det kommer till att locka besökare?

– Många utmaningar ligger i våra händer på ett bra sätt tror jag. Att berätta för marknaden hur snösäkert och bra det är här i Ramundberget. Och att få ut det på bästa sätt. Vi gör framsteg i Danmark för att erbjuda danskarna att komma till oss och det gäller att sätta förväntningar på rätt sätt, har gästen varit i Kanada eller Alperna, så har ju vi något annat.

Ja, vad skiljer Ramundberget från andra skidanläggningar?

– Det småskaliga och genuina skulle jag säga. Vi har 47 nedfarter och är en familjeägd skidanläggning dit många kommer tillbaka. Det är väldigt personligt, här finns inga stora hamburgerkedjor utan mindre företagare som vi samarbetar med, det är fint.

Hur ser du på kommande vintersäsong nu i lågkonjunktur?

– Den ser positiv ut! Vi ser ett bra bokningsläge, men jag har förstått av mer erfarna kollegor att vi ser ett annorlunda bokningsmönster i år och det gör nog andra i branschen också. Gästerna bokar senare, och håller igen lite grann.
– Vi ser också ett starkt intresse från den danska marknaden, av förklarliga skäl i och med att valutakursen är väldigt låg. Men sedan tror jag även att många börjar tänka om av miljöskäl: Hur kan vi åka bra skidor på ett mer miljövänligt utan att behöva flyga över hela jorden?

Vad är på gång i Ramundberget och när öppnar ni?

– Förutsättningarna för säsongen ser helt fantastiskt bra ut. Vi utökar pistkartan med fyra skiroutes samt flera events och aktiviteter såsom snowraceråkning och fackeltåg från toppen efter att anläggningen har stängts. Vi satsar också mer på skogsskidåkning, som vi tror att våra nya gäster kommer att uppskatta och vi även gjort en nysatsning på våra restauranger, så jag är mycket förväntansfull. Snöläget är riktigt bra så vi har smygöppning den 15 ­–17 december och sedan öppnar vi fullt ut fredagen innan jul.