Annons

Tillbaka pÄ hotellet dÀr allt började

zoom Josefin Mazzarolli, ny hotelldirektör pÄ Scandic Plaza UmeÄ. Foto: Pressbild
Josefin Mazzarolli, ny hotelldirektör pÄ Scandic Plaza UmeÄ. Foto: Pressbild
NYHETER. Josefin Mazzarolli Àr ny hotelldirektör pÄ Scandic Plaza UmeÄ, samma hotell dÀr hon startade sin karriÀr i branschen för tvÄ decennier sedan.
Annons

Hur kÀnns det att komma hem till UmeÄ igen?

– Det kĂ€nns spĂ€nnande och roligt att vara tillbaka i stan igen, UmeĂ„ Ă€r en aktiv stad med högt engagemang och driv. VĂ„rt hotell Ă€r ett fantastiskt mötes- och eventhotell, och tillsammans med mina hĂ€rliga kollegor, sĂ„ ser jag fram emot att skapa en plats för hĂ€ndelser som gynnar vĂ„r stad. Att vĂ€lkomna nya och Ă„terkommande samarbeten och skapa en gĂ€stupplevelse i vĂ€rldsklass, sĂ€ger Josefin Mazzarolli, hotelldirektör pĂ„ Scandic Plaza UmeĂ„.

Tidigare arbetade du för Scandic Sundsvall Nord, vilka erfarenheter tar du med dig dÀrifrÄn?

– Att jobba pĂ„ hotell Ă€r det roligaste jobbet du kan ha, frĂ„n Sundsvall tar jag med mig den potential som varje medarbetare och kollega besitter nĂ€r det gĂ€ller just serviceupplevelsen och att vi lyckas tillsammans. Ett nĂ€rvarande ledarskap, utveckling och utbildning av hotellets medarbetare Ă€r alla pusselbitar som skapar dessa förutsĂ€ttningar.

Vad ser du mest fram emot med att komma tillbaka till din före detta arbetsplats?

– Jag Ă€lskar att jobba med mĂ€nniskor och drivs av att utveckla sĂ„vĂ€l mig sjĂ€lv som mina kollegor. Service och gĂ€stbemötande ligger mig extra varmt om hjĂ€rtat och kommer vara mitt personliga fokus nu nĂ€r jag Ă€r tillbaka pĂ„ Plaza. Scandic Ă€r ocksĂ„ en viktig del i branschens utveckling. Vi pĂ„ Plaza kommer fortsĂ€tta att vara en första arbetsplats för vĂ„ra unga och tillsammans med nĂ€ringen och skolorna jobba för att möta den generation som kommer ut i arbetslivet pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt.

Ser du nÄgra förÀndringar hos gÀsterna pÄ grund av det ekonomiska lÀget? 

– Vi har ett starkt erbjudande för bĂ„de fritidsresenĂ€rer och företagskunder. Företagssegmentet Ă€r viktigt för vĂ„r belĂ€ggning pĂ„ veckodagar och under helger, semesterveckor och högtider fyller fritidsresenĂ€rer upp hotellet. Det har funnits en stor oro för recession i över ett Ă„r, men jag ser inga tecken pĂ„ försvagning i nĂ„got av segmenten, sĂ€ger Josefin Mazzarolli och fortsĂ€tter:

– MĂ€nniskor prioriterar hotellvistelser och upplevelser i det privata som i arbetet, vilket Ă€r glĂ€djande för oss i branschen. Det jag noterar Ă€r att man inte har prioriterat att köpa en ny tv eller renovera köket, men man vill inte göra avkall pĂ„ vardagslyxen och dĂ€rför har man fortsatt vilja bo pĂ„ hotell och Ă€ta ute pĂ„ restaurang.

Vad hoppas du kunna Ă„stadkomma i din nya roll?

– För oss pĂ„ Scandic Ă€r hĂ„llbarhet nĂ„got vi jobbat med mycket lĂ€nge, det Ă€r idag en del av vĂ„rt DNA. VĂ„rt uppdrag Ă€r att lĂ€mna ett sĂ„ litet avtryck som möjligt genom att bland annat jobba aktivt med sĂ„vĂ€l waste-management, vattenreducerande Ă„tgĂ€rder och vĂ„r Svanencertifiering. Jag avser fortsĂ€tta att utveckla den resan och göra det lĂ€ttare för gĂ€sten att uppleva en hĂ„llbar vistelse.

Vad anser du Àr branschens största utmaning just nu?

– Inte en utmaning kanske, men vĂ„ra gĂ€ster Ă€r smarta och stĂ€ller högre krav pĂ„ oss som bransch och nu Ă€r det upp till oss att möta den förvĂ€ntan och leverera en toppenupplevelse. Som jag sa förut sĂ„ mĂ€rker vi att mĂ€nniskor prioriterar resan och restaurangbesöket och dĂ„ blir god service Ă€nnu viktigare, sĂ€ger Josefin Mazzarolli.