Annons

Tredje gången gillt på Radisson Blu

zoom Sam Holmberg är ny vd för Radisson Blu Waterfront. Hotel & Stockholm Waterfront Congress Centre, samt Radisson Blu Royal Viking Hotel. Foto: Pressbild
Sam Holmberg är ny vd för Radisson Blu Waterfront. Hotel & Stockholm Waterfront Congress Centre, samt Radisson Blu Royal Viking Hotel. Foto: Pressbild
KARRIÄR. “Det känns som att komma hem”, säger Sam Holmberg som efter 30 år i branschen nu återvänder för tredje gången till Radisson Blu.
Annons

Först och främst, grattis till den nya tjänsten som vd för två av Stockholms största hotell: Radisson Blu Waterfront Hotel & Stockholm Waterfront Congress Centre, samt Radisson Blu Royal Viking Hotel! Hur känns det? 

– Det känns riktigt bra. Båda hotellen är välkända landmärken och för mig är det ett kärt återseende. Jag fick ett varmt välkomnande tillbaka från personalen och jag känner att jag har gjort ett rätt val. Det känns som att komma hem.

Du har över 30 års erfarenhet i branschen. Hur kommer din långa erfarenhet komma till nytta i den nya tjänsten?

– Jag har ju bytt jobb en del gånger och jag tar med mig nya erfarenheter, men en viktig del är att ställa om och anpassa sig till nuläget. Min långa erfarenhet är en trygghet och jag känner mig hemma i branschen, men sitter inte på en framgångsmodell. Man måste ständigt vara lyhörd mot marknaden och anpassa sitt erbjudande och få med sig personalen på resan mot samma mål.

Pandemin slog till hårt mot hotellbranschen, hur känns det att den nu verkar vara på väg bort?

– Den här ofrivilliga pausen på två år för vår bransch har varit både tuff och tärande. Men när man nu kan börja se framåt på riktigt känns återkomsten hit mycket inspirerande. Lite som att börja om, att få vara med om en “reset”. Jag har varit med om några kriser och när man ser tillbaka så är det just under tuffa lägen som jag har lärt mig att man kommer ut ännu starkare. Det är i sådana lägen vår bransch utvecklas som mest.

Vad är den största utmaningen framöver?

– ​​Jag tror att en stor utmaning för alla i vår bransch blir att kunna växla upp, att stå redo när våra kunder nu åter vill iscensätta sina projekt, sina möten och sina evenemang. Det finns ett jättestort uppdämt behov av att träffas och vi ser med tillförsikt på den stora efterfrågan som nu äntligen vaknat till liv igen.

– För att lyckas måste man tänka bort hur det var innan pandemin, mycket har ändrats i grunden, både bland medarbetare och kunder. Man måste vara redo för det nya normala.

I tre ord: Hur skulle du beskriva dig själv som chef?

– Målinriktad, envis, insiktsfull.

Vilka förhoppningar har du på det kommande året?

– Att vi snart kommer tillbaka till att få se olika typer av evenemang med huset fullt med nöjda gäster och att de ekonomiska hjulen börjar rulla igen, så att vi kan utveckla vår affär för framtiden. Jag ser mycket fram emot att få vara med och vidareutveckla vårt utbud.

Vad var det som fick dig att vilja komma tillbaka till Radisson Blu?

– Det är tredje gången jag återvänder till företaget. Jag har jobbat över 20 år inom Radisson Hotel Group och varje gång har det känts som att komma hem. Ömsesidigt har man alltid välkomnat mig tillbaka. Det är en trygghet, säger Sam Holmberg.