Annons

”Varje dag är en ny gåta som ska lösas”

zoom Anna Rosang Högbo Brukshotells nya spa-lounge
Anna Rosang Högbo Brukshotells nya spa-lounge
KARRIÄR. Den digitala utvecklingen har gått som en röd tråd genom allt Anna Rosang har gjort. Nu antar hon rollen som Chief Commercial Officer för storsatsande hotellkoncernen Winn Hotel Group.
Annons

Grattis till nya uppdraget!

– Tack så mycket, det känns jättekul.

Vad var det som lockade dig till Winn?

– Det är en rolig bransch och en produkt som de flesta kan förhålla sig till och som är förknippad med en positiv upplevelse. Det är en stor bonus, även om man givetvis ska gå in i ett nytt uppdrag i första hand för att man affärsmässigt kan spela en viktig roll. Sedan fick jag också ett stort förtroende för Anders Junger, vår koncernchef. Det är roligt och utvecklande att jobba med någon som är så duktig. I korthet var det branschen, chefen, den digitala ambitionen och rollen som lockade.

Du har tidigare varit digitalchef på Filmstaden och även film är kopplad till positiva upplevelser. Finns det fler likheter?

– Det finns beröringspunkter i att det handlar om att få gäster att återvända, att bygga lojalitet. Winn sökte också någon med en digital profil och det har varit en röd tråd i allt jag har gjort, ända sedan jag gick ut från Handelshögskolan. Jag är dock inte en kreatör utan är intresserad av att utveckla affären.

Vad kan hotellgästerna vänta sig av den digitala utvecklingen?

– Det finns mycket att göra vid bokningen men också för att göra upplevelsen på plats bättre. Jag tror att man kan göra jättemycket för att stärka hotellservicen med det digitala.

Kan du ge konkreta exempel?

– Jag tänker att det ska finnas ett gränssnitt som gör att du som gäst inte behöver leta efter det du söker, utan att all info skulle till exempel kunna finnas i en app. Felet många gör är att de glömmer kunden och fokuserar på vad man kan tjäna pengar på. Om servicen är bra kan det vara värt att ha appen och då har vi etablerat en kanal och kan arbeta med merförsäljning. Det handlar mycket om att skapa en relation.

– Många är rädda för att digitaliseringen ska ersätta det personliga mötet, men de ska komplettera varandra. Att förlänga relationen och hitta nya sätt att förbättra det som redan är bra.

Vilka är utmaningarna 2024?

– Konkurrens är alltid en utmaning, även om det också är positivt eftersom det innebär att du måste skärpa dig. Vi har verkligen jätteduktiga konkurrenter och förutsättningarna ändras radikalt när ett nytt hotell etablerar sig på en ort där vi finns. Sedan är lågkonjunkturen, de höga räntorna och dyrare inköpen en utmaning för hela branschen. Många jagar det lägsta priset, särskilt när det gäller konferenser och affärsresenärer.

Winn har som mål att inom fem år öka omsättningen från dagens 700 miljoner till 1,4 miljarder. Hur ska det gå till?

– Framför allt genom en stor kapacitetsökning. Vi öppnar flera nya hotell och renoverar nästan alla våra nuvarande hotell för att möta en ökad konkurrens och skapa fler rum. Vi vill kunna ha en bra prisnivå och satsa mer på hotellet som en reseanledning. Ett exempel är Högbo Brukshotell där vi bygger ut vårt spa rejält och skapar en spa-destination.

Du, med din erfarenhet av digital affärsutveckling, varumärken och försäljning pekas ut som en av förutsättningarna för att nå målet. Känner du en viss press?

– Absolut, det är klart att det är en hård press. Det handlar om att ständigt vara på tå, att se varje dag som en ny gåta som ska lösas. Det handlar också om att skapa struktur och om att göra stora investeringar. Jag är bra på att identifiera vad som krävs, men det är många som behöver springa för att det ska hända. Skarpt läge är samtidigt det som gör att det blir roligt. Jag presterar bättre under press.