Grattis till nya jobbet, hur känns det?
– Tack det känns verkligen toppen och jag känner mig oerhört stolt och hedrad att få arbeta på detta magiska slott.
Vad fick dig att tacka ja till jobbet?
– Jag har arbetat i 3 år på Rånäs Slott som receptionschef och vi insåg att det saknades en person som hade rollen som hotellchef så när vd Ulf Wisell ställde frågan så tackade jag naturligtvis ja och ser framemot att fortsätta driva utvecklingen framåt.
Vad blir viktigast i ditt uppdrag?
– Rånäs Slott har funnits länge och det är av stor vikt för mig att förvalta och förädla det som skapats här. Dock är det viktigt att vi inte stannar upp utan fortsätter blicka framåt, speciellt nu efter över ett år med en pandemi. Vi ska stärka vår position på marknaden och få gäster att längta tillbaka hit.
Vad ser du mest fram emot, vad ska bli roligast?
– Det skall bli otroligt roligt och spännande att tillsammans med alla underbara kollegor driva vårt magiska slott in i framtiden. Vi har lyckats överleva ett tufft år och det beror på att vi vågat tänka om och tänka nytt vilket jag anser är en av styrkorna här hos oss så det skall vi fortsätta med.
När insåg du att du ville jobba i hotellnäringen?
– Jag har alltid älskat den här branschen – nya äventyr varje dag – den ena dagen är inte den andra lik. Det är en livsstil helt enkelt.
Vad fick dig att vilja avancera vidare inom hotellbranschen?
– Jag har genom åren haft olika positioner inom mitt yrke och fått stor erfarenhet inom branschen som jag tar med mig. Jag gillar utmaningar och drivs av utveckling och nya möjligheter.
Hur är du som chef?
– För mig är det otroligt viktiga att få med mig mina medarbetare och att de har samma ambitioner som jag. Jag är en person som tar tag i saker direkt och inser vikten av bra och rak kommunikation. Jag är väldigt engagerad och tycker det är viktigt att alla medarbetare känner att vi är ett bra team – tillsammans kan vi skapa magi
Vad har du för mål och ambitioner med Rånäs slott?
– Rånäs Slott är en fantastisk plats att komma till för såväl gäster som medarbetare. Vi skall hålla en jämn och hög kvalité på allt vi levererar och våra gäster skall känna att de vet vad de får när de kliver in genom slottets portar. Alla gäster skall känna sig sedda och vi skall arbeta hårt med så väl stora som små detaljer. Konkurrensen är hård så vi får aldrig slappna av utan fortsätta att utvecklas framåt och göra det där lilla extra som får våra gäster att längta tillbaka till slottet.
Du har en ganska blandad bakgrund med 28 år inom besöksnäringen och har jobbat både på restaurang, konferens och hotell, vilka erfarenheter tar du med dig från dina tidigare uppdrag?
– Vikten av att vara flexibel och se möjligheter och inte problem. Sätta gästen i fokus samtidigt som du skall vårda dina medarbetare på ett bra sätt.
Hur ska du få med dig personalen?
– För mig är det viktigt att alla medarbetare syns och känner sig delaktiga, man växer med ansvar. På Rånäs Slott är vi väldigt beroende av varandra för att leverera en hög och jämn kvalité. Personalen är vår viktigaste resurs. Det skall vara roligt att gå till jobbet.
Står Rånäs slott inför några förändringar?
– Vi har 3 ben att stå på konferens, weekendgäster och bröllop. När pandemin nu börjat avta så har åter efterfrågan och trycket blivit stort vilket känns härligt. Vi måste se till att möta konferensmarknadens nya typer av möten digitalt men även fysiska anpassade möten. Att kunna möta det ”nya normala” kommer vara av stor vikt.
Vi satsar på aktiviteter som kan göras ute och erbjuder även grupper att boka egna hus eller varför inte ett eget slott. Vi öppnar också upp för fler bröllop då det är populärt att gifta sig på slottet.
Vilket tips skulle du ge till en ung person som vill göra det du gör i framtiden?
– Våga prova branschen och är du en person som har den rätta servicekänslan så kommer du känna att du hittat rätt. Det finns så många olika områden att arbeta inom och du kommer få många fina möten med olika människor och som sagt ingen dag är den andra lik. Se möjligheterna och våga sikta högt.