Sveriges fjärde största industrigren behöver en ökad samverkan mellan sina aktörer för att driva tillväxt och skapa nya arbetstillfällen. Det menar Per Arfvidsson, ordförande i styrgruppen för projektet Sweden Food Arena, som startade förra året.
Arenan ska samla företag och branschorganisationer och vara ett verktyg för ”en innovativ, hållbar och konkurrenskraftig livsmedelssektor”.
Ökad export och tillväxt
Projektet är ett resultat av regeringens Livsmedelsstrategi med visionen att Sverige ska ha en ”konkurrenskraftig livsmedelssektor i tillväxt 2030”. Målen är ökad export och tillväxt i sektorn, bland annat med hjälp av innovation och forskning.
Förra året fick Tillväxtverket fyra miljoner kronor för att finansiera det under ett år. I dag har projektet ett 50-tal parter i hela livsmedelskedjan, däribland Lantmännen, Visita, Restaurangakademin, Max Hamburgerrestauranger, Arla Foods och Fazer.
– Restaurangerna är en del av det nya svenska matundret och det är mycket uppmärksamhet kring restauranger och mat nu, så det är jätteviktigt att ha med dem, säger Anna Wikström, projektledare för Sweden Food Arena på Tillväxtverket.
Lanseringsevent
I morgon torsdag lanseras Sweden Food Arena som en egen verksamhet, som officiellt lämnas över till branschen den 30 juni.
– Vi har ett evenemang för att tala om att arenan finns spå plats, och för att presentera vår studie om innovationsklimatet i Sverige. Vi ska även redovisa vad vi har kommit fram till under projektåret inom forskning och innovation för livsmedel, säger Anna Wikström.
Tre fokusområden för forskning
Långsiktigt är tanken är att driva fram ökade offentliga forskningsmedel inom livsmedelssektorn, där man har identifierat tre fokusområden: hälsa och smak, cirkulär mat, samt digitalisering och automation.
– Hälsa och smak handlar om välsmakande mat som förebygger välfärdssjukdomar, det cirkulära innebär satsningar på effektiva och hållbara livsmedelskedjor, och digitalisering är en möjliggörare för allt detta, säger Per Arfvidsson.
Visionen för Sweden Food Arena sträcker sig fram till 2030 då svensk livsmedelssektor ska ligga i topp i Bloomberg Innovation Index, enligt Per Arfvidsson.
Hur kan arbetet med Sweden Food Arena påverka besöksnäringen?
– Om vi får sektorn att växa genom att utveckla unika svenska livsmedel som går på export så är jag övertygad om att vi får utländska besökare som vill komma hit och uppleva det på plats.