Annons

5 trender inom hotellinredning – experten förklarar

zoom Hotell Draken i Göteborg och (till höger) Stora Hotellet i Umeå  Foto: Erik Nissen Johansen
Hotell Draken i Göteborg och (till höger) Stora Hotellet i Umeå Foto: Erik Nissen Johansen
NYHETER. I 30 år har prisade Stylt Trampoli arbetat med att inreda hotell. Här förklarar de varför inredningen gör skillnad och vilka trender som gäller just nu.
Annons

Carolina Dyrö är VD och partner på Stylt Trampoli, en strategisk reklambyrå och inredningsarkitektbyrå i ett som jobbar med hotellkedjor över hela världen.

– Vi tror på berättarkraften och att människor vill känna och få genuina upplevelser, så vårt arbete med inredning bygger mycket på storytelling. Egentligen följer vi inga trender, säger hon.

När de får ett nytt uppdrag gräver de djupt efter en historia, kanske om huset eller bland gamla ägare. Finns det ingen historia kan man skapa en, som blir identiteten för hotellet.

– Det vi gör är att vi skapar ett upplevelsemanus som sedan ligger till grund för allt från inredningsdesign till PR, mat och upplevelser. Då knyter vi ihop allt; det visuella i form av inredningen, maten på hotellets restauranger, personalens kläder – allt pratar samma språk så att det blir tydligt för kunden vad det är för ett ställe, förklarar Carolina.

Genuin upplevelse – den nya lyxen

Hon menar att gäster idag väljer hotell efter vilket varumärke eller identitet hotellet har, och vad det står för. Det räcker alltså inte bara att skapa en fin inredning, man måste fånga vad folk vill uppleva när de bor på hotell. De genuina upplevelserna är det som folk söker. Det har blivit den nya lyxen.

Stylt Trampolis inredningsfilosofi bygger alltså på storytelling snarare än snabba trender, vilket gör att den håller över tid, menar Carolina.

– Man ska inte behöva byta ut inredningen för att den blivit utdaterad trendmässigt. Förr i tiden var man mycket mer återhållsam i sin inredning, just på grund av att den skulle hålla över tid, alltid kännas aktuell. Tyvärr blir det då lätt identitetslöst och ska du vara allt för alla – då blir du inget för någon, man måste våga sticka ut.

Hur viktig är inredningen för gästerna?

– Inredningen är viktig för helhetsintrycket. Det finns inget hotell i dag som kan locka gäster med gratis wifi eller bara närhet till tågstationen. Gästerna i dag förväntar sig mer, de vill bo i en designupplevelse.

5 trender inom hotellinredning just nu:

1. Hotellen tar ut svängarna 

“Allt fler hotell vågar ta ut svängarna när det gäller sitt visuella uttryck. Man satsar på inredning som är kraftfull och som tar plats, med starka färger och vågade inredningsdetaljer. Man vågar visa sin egen identitet. Här i Göteborg ser vi det inte minst i nyöppnade Draken där Stylt arbetat med att lyfta fram hotellet som en kulturarena och en kulturell hubb, som förstärker de gamla kulturkvarteren i området.

2. Hotellen bjuder in staden

“Hotellens restauranger har öppnat upp och bjuder numera in hela staden, inte bara gästerna. Det blir mer liv och rörelse på hotellen och standarden höjs på mat och dryck. Se bara på Hotel Post i Göteborg som varit en förlängning av göteborgarnas vardagsrum de senaste 15 åren. Att det är liv och rörelse på hotellet höjer upplevelsen även för hotellgästen.”

3. Hotell väcker känslor

“Hotell kan väcka känslor med hjälp av annat än det visuella. Vi använder ju fler sinnen än det vi ser med, och både dofter och ljud är viktiga parametrar att arbeta med. En bra och tydlig berättelse kan också väcka känslor. Ofta är det berättelsen som hotellet förmedlade som man minns mer än enstaka inredningsdetaljer.”

4. Hotellgästerna ställer högre krav

“Gästerna i dag är mycket mer medvetna i sina val. De förväntar sig ett välutrustat rum med en skön säng. Men de vill ha mer än så och särskilt av de publika ytorna. Man vill sitta i en snygg bar och ta en drink och äta frukost i en mysig restaurang, därför är det viktigt att lägga krutet på de publika ytorna.”

5. Hotellet har blivit destinationen

“Förr bodde man på hotell för att man behövde övernatta någonstans. I dag har många hotell utvecklats till rena destinationer. Man reser till en stad för att uppleva ett specifikt hotell, och då vill man få hela upplevelsen av hotellet, inte bara rummet. Här spelar sociala medier en stor roll.”