1. Roboten – hot eller möjlighet?
En robot som hackar löken och förbereder hotellfrukosten, i stället för en morgontrött frukostvärd. Det finns mycket slitgöra som smarta robotar kan ta över i restaurangköken. Likaså kan en digital kundtjänstmedarbetare som Ip Softs Amelia, som bygger på artificiell intelligens och självlärande teknik, ta hand om de eviga hotellfrågorna ”när måste jag checka ut” och ”när serveras frukosten”. Storbanker använder sig redan av Amelia och studier visar att ”hon” efter två månader lärt sig att klara 60 procent av alla kundtjänstfrågor. I Japan utvecklas människolika robotar som även kan läsa av mänskliga ansiktsuttryck och agera utifrån dessa. Spännande men skrämmande: Vart tar jobben vägen när robotarna tar över?
2. Gröna vägen med guldkant
Grönt är hett och blir hetare. När den brittiska kedjan Prêt à manger testade en pop up-butik, Veggie Pret, med enbart vegetarisk mat i London i somras så blev det en sådan succé att den permanentades. Svenske Daniel Frenkiel har blivit Instagramstjärna med matbloggen Green Kitchen.
Proteinskiftet där animaliska proteiner väljs bort till förmån för vegetabiliska eller där rött kött byts mot fisk och fågel, blir ett medvetet val hos allt fler. Av hälsoskäl och för att skona klimatet. Det i sin tur har banat väg för begreppet matdemokrati. Traditionella snabbmatskedjor satsar på mer hälsosamma menyn och nya hamburgerkoncept som F12-gruppens Vigårda tar plats.
– Fast food blir good food till vettigt pris. Det blir inte längre okej med ohälsosam mat bara för att vi har bråttom, säger Ingela Stenson på United Minds.
3. Folkligt och avslappnat
Avslappnade och informella restaurangupplevelser har varit på frammarsch ett bra tag. Och det finns ingenting som tyder på att casual dining tappar kraft framöver. Snarare tvärtom, enligt Melker Andersson på F12:
– Lyxkrogar kommer man att kunna räkna på sina fingrar. De har det svårt i dag, och det blir inte lättare. Du måste vara mer publik och folklig.
4. Framtidens talanger vill ha bra chefer
Kriget om framtidens arbetskraft i besöksnäringen kan bara vinnas med bra ledarskap. Kairos Futures färska ungdomsstudie Drömsamhället visar att de unga efterfrågar en bra närmsta chef, ett företag med sunda värderingar och trevliga kolleger. Arge kocken är knappast en bra reklampelare för restaurangen. Hellre då företag som tar employer branding på allvar – och kan kommunicera det såväl inåt som utåt.
– Unga är starkt värderingsstyrda. De vill känna samhörighet och stolthet över företaget de jobbar för. De söker trygghet, värnar om nära och kära och ifrågasätter det gränslösa arbetet, säger framtidsstrateg Cristina Lázaro Morales på Kairos Future.
5. De nya sociala mötesplatserna
Uteätandet fortsätter att öka. Hotell, restauranger och kaféer är de sociala mötesplatserna i storstäderna och den trenden sprider sig ut i landet. På Vox Hotel i Jönköping arrangerar de specialevent i den stora hotellobbyn för företagare som köper ett frukost- och lunchpaket och jobbar där hela dagen. ”Frilans Friday” heter succékonceptet.
– Hotellen återtar sin plats som den lokala ortens samlingsplats, precis som på värdshusens tid. Och det görs en massa affärer, säger Vox vd Anne Sandstjärna.
Det ger nya intäktsmöjligheter för hotell och kaféer med rätt teknisk utrustning och möblering – givetvis kompletterat med frestande mat-, juice- och mellanmålserbjudanden.
Vad skulle kunna grumla den starka uteätartrenden? Möjligen terrordåd och politiska beslut som missgynnar näringen.
– Den höjda arbetsgivaravgiften för unga slår redan mot våra företag och kommer det fler skatte- och avgiftshöjningar för enskilda och företag är risken att företag får slå igen. Det vore otroligt sorgligt för restauranger skapar jobb och är samlingsplatser även på de allra minsta orterna, säger Eva Östling, vd på Visita.
6. Turistboom från utlandet
Natur, ren luft, norrskensturism och högklassig mat med lokalproducerade råvaror spås bli allt mer attraktiva lockbeten för utländska turister. Den svenska flygbranschen har som mål att bli världens första inrikesflyg som flyger fossilfritt vilket kan lyfta utvecklingen ytterligare.
Det kräver också att hotellen tar höjd för globaliseringen, även ute i landet. Vox Hotel i Jönköping har redan från start kommunicerat på engelska. Ett annat grepp för att rikta sig internationellt är valet att investera i luftkonditionering i hela hotellet: Internationella gäster är vana vid det hemifrån.
7. Individualisten – med koll på allt
Restauranggästen med träningsarmband runt armen: ”Jag har bara 285 kalorier kvar att förbruka i dag/har för högt kolesterolvärde/har förbrukat dagens koldioxidutsläppskvot – vad rekommenderar du för mat?” Är det en otänkbar framtida gäst? Absolut inte. Den digitalt uppkopplade gästen med koll på allt med hjälp av med bärbar teknik blir vardagsmat på krogen inom de närmaste åren.
– Servicen kommer att bli mer skräddarsydd efter gästens behov. Och gästen ställer höga krav och förväntar sig hjälp och kunnig service av servitörerna, säger United Minds Ingela Stenson.
Samma gäst gillar trenden att kunna bo bra och coolt, även med budgetplånbok, och den trenden fortsätter att växa sig allt starkare. Några färska exempel är det uppgraderade vandrarhemskonceptet Generator, som nu även finns i Stockholm, liksom Canopy by Hilton på Island. Individualisten förväntar sig också att hotellet vid ena tillfället kan erbjuda ett budgetrum på 10 kvadrat utan fönster, medan man nästa gång vill kunna boka en dyr, lyxig svit för att mysa över helgen.
8. Matkassefenomenet 2.0
Först kom Matkomfort och Linas Matkasse. Nu spås hemleveranser av restaurangmat, även från finkrogar, öka kraftigt. Foodora har visat vägen i Sverige och Uber Eats, där restaurangmaten körs hem av en Ubertaxi, har precis blivit smyglanserat i Stockholm.
9. Anti-big
Hotell- och restauranggästerna söker upplevelser som känns unika, personliga och lokala – en motreaktion mot växande kedjedrift.
Andaz Hotels är ett försök från Hyatt att skapa ett knippe boutiquehotell inom samma varumärke som har lokalt inspirerade kök och stark lokal anknytning. Lokal- och egenproducerad mat bidrar till att skapa en unik identitet på ett hotell.