Annons

95 procent utländska gäster – så ställde naturturismföretaget om

zoom En ökad satsning på Korså Forest Camp är en del i Wild Swedens<br />
 coronaanpassning av verksamheten. Foto: Jakob Wallin
En ökad satsning på Korså Forest Camp är en del i Wild Swedens
coronaanpassning av verksamheten.
Foto: Jakob Wallin
NYHETER. Marcus Eldh, eldsjälen bakom naturturismföretaget Wild Sweden, hade innan pandemin 95 procent utländska gäster. Men istället för att deppa ihop har han med optimism coronaanpassat sin verksamhet och delar här med sig av sina bästa tips.
Annons

För ett företag med 95 procent utländska gäster kändes coronapandemins utmaningar till en början oövervinnerliga. När coronapandemin slog till i mars hade guideföretaget Wild Sweden bokningar för sommarsäsongen värda över en miljon kronor.  Vd Marcus Eldh, drabbades initialt av handlingsförlamning.

– Det är klart att jag undrade vad som skulle hända och om alla skulle avboka. Var det lika bra att ställa in sommarsäsongen?

Men ganska snart insåg han att om företaget skulle överleva skulle han vara tvungen att göra något drastiskt.

– Och när jag väl började ta tag i saker så kom en våg av kreativitet. Sedan dess har det hänt en hel del, säger han.

Eftersom företagets målgrupp varit till största delen utländsk fanns bara en engelskspråkig hemsida. Det första han gjorde för att börja kommunicera med svenska målgrupper var att skapa han en sida på svenska. Liksom hos många andra infördes generösare avbokningsregler och företagets upplevelser anpassades för att minimera risken för smittspridning.

En viktig del i att locka fler svenska besökare var också en anpassning av utbudet för att specifikt attrahera  en svensk målgrupp.

– Vi har till exempel utökat satsningen på Korså Forest Camp och adderat nya upplevelser som ”Skogsretreat med yoga & vargyl” och ”Lär dig spåra varg och lodjur”.

En annan idé som Marcus Eldh fick var att börja föreläsa om naturturism online, något som har gått väldigt bra. Han har även börjat att hålla i guideutbildningar och certifiering av naturguider. Han har också nyttjat sina redan befintliga kunskaper till att erbjuda andra företagare hjälp med att förbättra sina hemsidor.

– Din hemsida måste vara snygg och korrekt, men även enkel att navigera, trovärdig och ladda snabbt. Det måste vara enkelt för kunden att boka. Ju mer informativ, tilltalande och trovärdig hemsidan är, desto mer kommer du att sälja, tipsar han.

Nästa steg framåt för Wild Sweden är att ta fram en bredare utbud av upplevelser specifikt för den svenska marknaden.

– Just nu kikar vi på allt från vandringsturer och padelturer till yogaretreat i skogen och ledarskapsutbildningar i naturen, säger Marcus Eldh som försöker se ändrade resemönster som en  utmaning.

– Passa på att vara lite extra kreativ och våga testa nya idéer – vad som helst!