Annons

Accor Hotels vill växa i Sverige

zoom Medvind i Sverige senaste kvartalet. Nu vill Accor Hotels satsa än mer på den svenska marknaden.
Medvind i Sverige senaste kvartalet. Nu vill Accor Hotels satsa än mer på den svenska marknaden.
NYHETER. Det går bra för Accorhotels, den franska hotelljätten som står bakom Ibis och Novotel. De svenska hotellen ökar försäljningen.
Annons

Accorhotels har medvind i Sverige tack vare en stark hotellmarknad, framförallt i Stockholm.

– Vi går något bättre än genomsnittsmarknaden, säger Accorhotels Skandinavienchef Jan Birkelund.

Stockholmsmarknad uppåt

I Sverige har Accorhotels fyra hotell, alla drivna på franchisebasis. Här ingår Stockholmshotellen Ibis i Spånga, Ibis Styles vid Odenplan och i Järva, liksom Novotel i Göteborg.

Hotellen har hittills i år ökat beläggningen med mer än tio procent jämfört med fjolåret, enligt Jan Birkelund.

– Stockholm växer kraftigast. Göteborg ökar också men är mer stabilt.

Hotellmarknaden fortsatte att vara stark även under tredje kvartalet.

– Juli och augusti var över förväntan medan september var något lägre än väntat.

Turistströmmen från utlandet bidrog till att augusti blev den bästa månaden under perioden.

Vill öka närvaro i Sverige

Accorhotels är världens största hotelloperatör. Trots en tuff marknad på hemmaplan i terrodådens spår ökade intäkterna under tredje kvartalet till 1,54 miljarder euro – en ökning med 1,8 procent jämfört med samma period i fjol till. Då är nyförvärven Fairmont, Raffles and Swissôtel borträknade ur jämförelsen.

Tyskland, Asien och Mellanöstern går bra medan Frankrike, Belgien går knackigt. Sjunkande valutakurser i Storbritannien och Brasilien försämrar också resultatet.

Accorhotels tappade i fjol 13 svenska hotell sedan avtalet med franchisetagaren Norse avvecklades. Men hotelljätten vill öka sin närvaro i Sverige.

– Vi är intresserade både franchise och att vi driver hotellen själva. Det förs många diskussioner med vår utvecklingsavdelning, säger Jan Birkelund.