Accorhotels har medvind i Sverige tack vare en stark hotellmarknad, framförallt i Stockholm.
– Vi går något bättre än genomsnittsmarknaden, säger Accorhotels Skandinavienchef Jan Birkelund.
Stockholmsmarknad uppåt
I Sverige har Accorhotels fyra hotell, alla drivna på franchisebasis. Här ingår Stockholmshotellen Ibis i Spånga, Ibis Styles vid Odenplan och i Järva, liksom Novotel i Göteborg.
Hotellen har hittills i år ökat beläggningen med mer än tio procent jämfört med fjolåret, enligt Jan Birkelund.
– Stockholm växer kraftigast. Göteborg ökar också men är mer stabilt.
Hotellmarknaden fortsatte att vara stark även under tredje kvartalet.
– Juli och augusti var över förväntan medan september var något lägre än väntat.
Turistströmmen från utlandet bidrog till att augusti blev den bästa månaden under perioden.
Vill öka närvaro i Sverige
Accorhotels är världens största hotelloperatör. Trots en tuff marknad på hemmaplan i terrodådens spår ökade intäkterna under tredje kvartalet till 1,54 miljarder euro – en ökning med 1,8 procent jämfört med samma period i fjol till. Då är nyförvärven Fairmont, Raffles and Swissôtel borträknade ur jämförelsen.
Tyskland, Asien och Mellanöstern går bra medan Frankrike, Belgien går knackigt. Sjunkande valutakurser i Storbritannien och Brasilien försämrar också resultatet.
Accorhotels tappade i fjol 13 svenska hotell sedan avtalet med franchisetagaren Norse avvecklades. Men hotelljätten vill öka sin närvaro i Sverige.
– Vi är intresserade både franchise och att vi driver hotellen själva. Det förs många diskussioner med vår utvecklingsavdelning, säger Jan Birkelund.