Det är inte svårt att föreställa sig den magnifika utsikt som belönar den som checkar in på någon av de högsta våningarna på Quality Hotel Match.
Catarina Halldén är hotelldirektör och har järnkoll på både staden och dess hotell. Det här är det fjärde hotellet hon arbetat med sedan hon kom från Vetlanda till Jönköping som 21-åring för snart 40 år sedan.
– Det är fantastiskt att få vara med på den här resan redan från början, säger hon när vi möts för ett samtal i den ljusa lobbyn.
Lokalproducerat i fokus
Hotellet är beläget i Tändsticksområdet, kvarter som sedan 2018 klassats som byggnadsminne. Här började det tillverkas tändstickor 1848 i en träbyggnad som idag utgör Tändsticksmuseet.
Men det är också ett område där du hittar konstnärer av olika slag och där det lokalproducerade står i fokus. På baren Idlewild serveras till exempel öl från det egna bryggeriet.
– Det har varit mitt mål att jobba här ända sedan hotellet började planeras någon gång 2015–2016. Jag har alltid älskat Tändsticksområdet, men det har tidigare känts för instängt. Med hotellet blir vi som en ny entré till området. Vår restaurang, Brasserie Nór, är förresten belägen i den gamla fabriken från 1870-talet och vi har bevarat väldigt mycket från förr, säger Catarina Halldén.
– Det gör det lilla extra. Sedan är hela området väldigt mysigt, med många småföretagare. Det har verkligen blommat upp, säger hon och tillägger att de i restaurangen serverar öl från just Idlewild.
– Vi vill jobba med lokalproducerat i så stor utsträckning som möjligt.
Lockar besökare
Byggkranarna som länge varit en självklar del av stadsbilden visar att detta är en stad som växer. Och för den som promenerat längs Vätterstrandens två kilometer långa sandstrand är det inte svårt att förstå varför folk letar sig hit. Med ett geografiskt läge som innebär att 82 procent av landets befolkning finns inom tre och en halv timmes resväg är det dessutom en perfekt mötesplats.
Kommunala Elmia kongress och konserthus, som renoveras under sommaren och sedan byter namn till Jönköping Konsert & Kongress, bidrog tidigt till att locka människor till staden men det är framför allt på senare tid som det verkligen blivit en skillnad. Det menar både Catarina och Johan Lind, chef för turism på Destination Jönköping.
– De senaste 20 åren har det framför allt hänt mycket på privatsidan, som numera är lika stor som affärsdelen. Det är ett större utbud av allt. Vi har fler hotell, fler reseanledningar, en utvecklad pir och Bauers brygga som tidigare var en grusplan och nu är en levande del av staden, säger han och nämner en växande högskola, duktiga entreprenörer och satsande företag som en del av förklaringen till expanderingen.
Vad gäller konkurrenssituationen medger Catarina att det fanns en viss oro hos de andra hotellen inför öppnandet av Quality Hotel Match.
– Men vi ska ju dra in ny business till Jönköping och bidra till att fler vill komma hit. Det vinner alla på, konstaterar hon.
Vilken betydelse har hotellet för staden?
– Framför allt är det ett hotell med stora konferenslokaler som, till skillnad från andra, ligger centralt. Jönköping är också en stad med många stora internationella mässor och det har alltid varit brist på hotellrum, säger hon.
I staden hålls årligen en mängd evenemang, däribland Dreamhack som lockar uppemot 50 000 besökare, triatlontävlingen Ironman 70.3 och Jönköping Horse Show. Staden var även värdstad för gruppspelet mellan Kroatien, Egypten, USA och Marocko i handbolls-VM som arrangerades 13–17 januari. När dagarna sammanfattades kunde man se att besökarna spenderade sammanlagt närmare 23 miljoner kronor under de fem dagarna.
– Det kommer absolut bli mer evenemang framöver, det jobbar vi för hela tiden. Förutom de goda effekterna för besöksnäringen skapar det också bilden av en plats som är rolig att vara på, konstaterar Johan Lind.
100 nya arbetstillfällen
Innan vi lämnar Catarina Halldén och Quality Hotel Match, vars etablering innebar att nästan 100 nya arbetstillfällen skapades i staden, lyfter hon betydelsen av att få med sig lokalsamhället. Att alla ska känna att det händer kul saker i sin hemstad.
När kedjans ägare Petter Stordalen säger att hotellet ska bidra till att skapa en helt ny standard för möteshotellen i staden syftar han inte enbart på jobbmöten.
– Det handlar inte bara om konferenser utan om möten mellan människor. Med vår restaurang och bar ska lokalbefolkning känna att de är en del av detta. Första helgen var nog 80 procent av gästerna Jönköpingsbor. Det var folk som bor 50 meter härifrån som var nyfikna. De ser att de inte behöver åka till Stockholm för att uppleva någonting och det är jätteviktigt, säger Catarina Halldén.
Du kan även läsa ett större reportage om Quality Hotel Match i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.