Trakten kring Bromölla och Sölvesborg har varit en vit fläck på Rasta-kartan. I mars blir det ändring på det, när Rasta nummer 30 slår upp dörrarna. Det är den 1950-tals inspirerade Bellas Place i Bromölla, precis på gränsen mellan Blekinge och Skåne, som har förvärvats av vägkrogskedjan.
– Det är en milstolpe. Vi har länge velat etablera oss i regionen, längs E22:an. Jag är själv uppvuxen i Bromölla och Sölvesborg och vi har förhandlat i olika omgångar med Bellas Place, säger Rastas vd Mikael Tervaniemi.
Nu föll bitarna på plats, vilket också innebär en uppdatering av anläggningens nuvarande hotell.
– Det finns inte så många hotell i området och vi har redan fått förfrågningar om att hyra ut hela hotellet i samband med festivalen Sweden Rock. Vi har 19 rum och 50 bäddar i dag. På sikt kommer vi att bygga fler rum.
Ärtsoppa på torsdagar
Den nostalgiska stilen, med rutigt golv och diner-stuk bevaras, samtidigt som Rasta-konceptet flyttar in.
– De gamla ägarna gick “all in”, vi vill bevara det. Det är ett starkt koncept, precis som Rasta Hagsta utanför Gävle, där vi har vikingatema.
Vad är den röda tråden, som gör att det ändå känns som Rasta?
– Vi har ett varumärke som är tydligt och som vi är tokstolta över. Det handlar om skyltning, menyer och personalkläder. Vi öppnar klockan 06 och stänger 22, däremellan ska det vara frukost, fika, lunch och middag.
Nu för tiden samarbetar Rasta bland annat med Espresso House och hamburgerkedjorna Burger King och Brödernas. På menyn står det dock framför allt husmanskost. Så som det har varit ända sedan Mikael Tervaniemis pappa Dan Tervaniemi grundade Rasta på 1970-talet.
– Det är vår grund och vi säljer stora volymer av husmanskost. Det är ärtsoppa på torsdagar och stekt fläsk på tisdagar. Det finns en trygghet i det, som folk tycker om.
Vill lyfta vägkrogsbranschen
Först på agendan för Rasta Bromölla blir att bygga en fullsorterad OKQ8-butik tillsammans med fastighetsägaren Gell Group AB. I planen finns även el-laddstationer för såväl privatbilister som den tunga trafiken, som utgör en viktig del av Rastas målgrupp.
– Vi är väldigt måna om att lyfta vägkrogsbranschen och att flytta fram positionerna.
Samtidigt är det viktigt för oss att det också finns en stark lokal förankring. Vi tror på samhällena där vi etablerar oss.
Det finns en oro för konjunkturen i branschen och många kommer väntar sig et tufft år. Ni öppnar nytt – hur tänker ni kring det?
– Expansionen sker helt i vår takt, vi är trygga i det. I december ökade vi omsättningen med 17 procent. I januari ökade vi 8 procent, trots att det var dåligt väder och folk inte gav sig ut. Det är jag glad och stolt över. Samtidigt är jag ödmjuk, vi brottas med höga kostnader precis som alla andra.
Ni har ju breddat er verksamhet i Burgsvik Group. Vad betyder varumärket Rasta i helheten idag?
– Rasta är grunden, vår motor som står för 50 procent av omsättningen. Vi är tre bröder som arbetar med detta och vi kompletterar varandra bra. Vi är uppe i två miljarder i omsättning och vi växer i alla segment, även pubar. Det har blivit extra tydligt nu i december och januari. Tröskeln är inte så hög för att gå in och ta två glas vin eller öl, också i den här konjunkturen.
LÄS ÄVEN vår intervju med Rastas vd Mikael Tervaniemi i samband med att kedjan fyllde 50 år 2023