Annons

Apparna som tar strid mot matsvinnet

zoom Matsvinns-appar är en tydlig trend på restaurangmarknaden.
Matsvinns-appar är en tydlig trend på restaurangmarknaden.
TREND. Mat som slängs i onödan kostar krogägare – och miljön – mycket. Under hösten har flera appar lanserats för att minska svinnet genom att sälja sophotad mat till lägre priser. 
Annons

Varje år kastar svenska restauranger 66 000 ton mat. Det visar SCB:s senaste undersökning i ämnet.

Eftersom det är svårt att förutse exakt hur många gäster som ska komma till en restaurang så blir det svårt för kockar att förbereda exakt rätt mängd mat. Den överskottsmängden kan nu matsvinns-apparna hjälpa restauranger att ta hand om. Ett exempel är Karma, som Besöksliv tidigare rapporterat om.

[LÄS MER: ”De hjälper krogarna att rädda mat från soporna”]

Tredubblat antal krogar

Nu har även den finska appen Resq Club lanserats i Stockholm, Göteborg och Malmö.

– I Sverige drog vi igång i maj och appen fick snabbt nya användare. Som ett exempel på utvecklingen så hade vi femton anslutna restauranger när jag började som Sverigechef för två månader sedan. Nu har vi tredubblat den siffran, säger Mikael Melin.

Via Resq Club-appens gränssnitt kan restaurangerna lägga upp maträtter som blivit över samt under vilket tidsspann det går att beställa och senast hämta dem.

– Som konsument ställer man in sina preferenser i appen: ens geografiska område, om man är vegetarian eller har allergier. Baserat på det får man erbjudanden när det matchar med en krog. Man betalar för maten direkt i appen och får ett digitalt kvitto att visa upp hos restaurangen. Rabatten kan bli så hög som 70 procent, säger Mikael Melin.

”Full koll på maten”

Sedan Resq Club först lanserades i Finland i januari har över 110 000 användare registrerat sig i Europa och 320 restauranger lägger aktivt ut erbjudanden. Nu storsatsar de i Sverige.

– Vi växer med en restaurang om dagen i Sverige. Bland de som anslutit sig finns kafékedjan Barista, bageriet Bread and Table, snabbmatskedjan Sushirullen och flera av Pontus Frithiofs restauranger, säger Mikael Melin.

Vad har ni fått för feedback?

– Speciellt från Tidningshuset by Pontus har vi fått bra feedback, personalen känner att de gör något bra för miljön och samhället. Det finns olika skäl till att ansluta sig, för mindre restauranger är pengarna viktiga, men stora kedjor gör det som en del av csr-arbetet.

Hur ska ni utveckla verksamheten vidare?

– På Sverigemarknaden expanderar vi främst i storstadsregionerna, men vi vill även göra det på mindre orter. Och här kommer användarna in, de kan tipsa oss och då kan vi öppna upp i en ny stad snabbt. Just nu lägger vi upp målen för 2017 och innan det året är slut ska vi ha en bra bit över 100 000 användare i Sverige, säger Mikael Melin.

Sara Sundquist, livsmedels- och hållbarhetsstrateg, Visita, ser stora fördelar med matsvinns-apparna.

– Det är jättebra att den här typen av appar ökar, både för restauranger och konsumenter. Just det att restaurangen får direktkontakt med gästen och att det inte går via en förmedling ger dem full koll på vad som händer med maten. För dem som har ett fåtal rätter över är det här perfekt.