Lennart Pittja är en väletablerad profil inom svensk naturturism med särskilt fokus på Sápmi och samekulturen. Sedan tre år tillbaka driver han Sápmi Nature som lockar resenärer från New York, Singapore och London till de fem inredda tälten, mitt i den arktiska naturen.
– Det jag jobbar med är att ta med folk ut och visa hur man kan leva och verka här utan att förstöra miljön. Vi samer har funnits på den här platsen i 6000 år men det syns inte på landskapet, säger Lennart Pittja.
Tydligt värdskap
Lennarts samiska ursprung genomsyrar hela företaget och gästernas upplevelse.
– För att förmedla det samiska arvet är det viktigt med ett tydligt värdskap. Okunskapen kring Sápmi är så oerhört utbredd, men här finns tid och möjlighet att ta del av kunskapen på ett sätt som inte upplevs som ett plastigt jippo.
Stereotyp bild av samer
I nuläget har Sápmi Nature nästan uteslutande utländska gäster. Besökarna är världsvana resenärer som kommer till Swedish Lapland för att uppleva den arktiska miljön och norrskenet. Många är också nyfikna på samer, men har ofta bara sett stereotypa bilder. Med Sápmi Nature kan besökarna lära sig mer om det samiska genom Lennart och hans värdskap.
– Till oss kommer man inte bara för att bo, utan vi har en värd som är på plats för att berätta om vår kultur, om naturen och kan besvara alla frågor som kan tänkas komma. Det känns viktigt, säger Lennart.
Vill öka beläggningen
Lennart har stora visioner för Sápmi Nature. Han vill skapa paketerade temaresor med fokus på landskapsfotografi eller fågelskådning samt utveckla sommar- och höstsäsongerna. Det viktigaste är dock att öka beläggningen.
– Jag kommer fokusera på att öka beläggningen på de rum jag har snarare än att bygga fler, säger Lennart och fortsätter:
– Jag vill också ännu tydligare väva in delar av den samiska kulturen i upplevelsen.
Fler svenska gäster i framtiden
I framtiden tror Lennart att allt fler svenskar kommer söka sig till naturturismupplevelser i norr. Till Laponia kan man ta sig från södra Sverige med nattåg till Gällivare, något flyg behövs inte. Dessutom är okunskapen om Sápmi lika stor i Sverige som utomlands, så Lennart ser potential för en ny kundgrupp.
– Det håller på att ske en förändring i vårt land. Allt fler börjar upptäcka att det faktiskt inte behöver vara finare eller bättre utanför Sverige, säger Lennart.
Vinnaren av Stora Turismpriset meddelas den 4 december.