En arktisk livsstil, mat, samisk kultur, hundspann, fiske och vandring i arktisk miljö är exempel på upplevelser som nu ska få större möjlighet att synas i utlandet.
Starkt varumärke utomlands
I ett samarbete som ska pågå i två år ska Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board öka marknadsföringen för att stärka bilden av Sveriges nordligaste destination. Marknadsföringen av den svenska delen av ”Arctic Europe” blir en del av ett samarbete mellan Swedish Lapland Visitors Board och turistorganisationerna för finska Lappland och Nordnorge.
De länder man specifikt riktar in sig gentemot är Storbritannien, Tyskland, Benelux-länderna, USA och Kina.
– Det finns stora möjligheter att få fler utländska turister att välja Sverige. Destinationen Swedish Lapland är ett starkt och lockande varumärke utomlands, vilket skapar möjligheter att engagera våra målgrupper i exempelvis sociala medier, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden.
Naturnära livsstil ska säljas in
Nära hälften av de som tillfrågats i en målgruppsanalys av Visit Sweden anger att de vill besöka det arktiska området under sin Sverigesemester. Att samarbeta med grännländerna stärker turismens närvaro i det som nu marknadsförs som ”Visit Arctic Europé”.
– Den strategiska satsningen görs för att ta större plats i världen. Vi lockar gästerna genom att erbjuda dem att ta del av vår unika och naturnära arktiska livsstil. Satsningen kommer ytterligare stärka tillväxten inom regionens besöksnäring och skapa nya partnerskap mellan turoperatörer och flygoperatörer, menar Erica Mattsson, vd Swedish Lapland Visitors Board.