Halvsvenska Angelica Fuchs är 20 år gammal och går bachelorprogrammet på EHL. Angelica har sedan länge varit intresserad av att arbeta med service, men innan hon började på EHL hade hon inte funderat särskilt mycket på AI och att arbeta med teknologi.
– Det kändes väldigt futuristiskt och abstrakt, säger Angelica.
Rustas med kunskap för framtiden
På EHL finns en digital medarbetare som är utvecklad av ett av världens största bolag inom AI – Amelia. Amelia är involverad i urvalsprocessen när nya elever ska antas till utbildningarna och fungerar också som en IT-support. Tanken är att studenterna ska bli vana vid att arbeta med artificiell intelligens för att komma rustade med rätt kunskaper till framtidens arbetsplatser.
– Jag tror att användandet av teknologi och artificiell intelligens kommer öka inom alla branscher där gästfrihet och service är i fokus. AI hjälper oss att göra arbetet mer effektivt, säger Angelica.
Hur då?
– Genom att använda teknik kan vi låta AI interagera med gästerna och ge dem den typen av information som vi i personalen annars måste upprepa flera hundra gånger på en dag, säger Angelica och fortsätter:
– Vi kommer givetvis behövas för vissa typer av uppgifter där mänsklig kontakt är nödvändig, medan AI löser det som blir repetitivt för oss.
Angelica berättar om en situation på hennes praktikplats på ett stort hotell i Paris där det digitala systemet inte kunde hjälpa gästen.
– Det var en gäst som frågade om han kunde ställa ut en elefant i vår lobby. Den frågan hade systemet av förklarliga skäl inte stött på tidigare så där fick vi människor hjälpa till, säger Angelica och skrattar.
Men tror du att vissa jobb kommer försvinna när AI integreras allt mer på arbetsplatserna?
– Jag tror absolut att vissa typer av jobb kommer försvinna, men det kommer också skapas nya jobb. Den nya tekniken sköter inte sig själv, det kommer behövas människor som kan hantera och utveckla den. Dessutom kommer behovet av mänsklig kontakt aldrig försvinna inom vår bransch, säger Angelica.
För Angelica har EHL:s fokus på teknologi lett till att hennes framtidsplan nu är att starta upp ett eget företag efter sin utbildning som förenar hennes två intressen – service och teknik. Teknologi känns inte så abstrakt och futuristiskt längre.
– Tekniken kommer skapa flera värden för oss som arbetar med service. AI lär sig av sina misstag och blir hela tiden smartare, och tack vare det kan vi hela tiden uppdateras med ny kunskap, säger Angelica.