Annons

”Att jag gĂ„r in betyder ökad uthĂ„llighet”

zoom Foto: Pressbild
Foto: Pressbild
NYHETER. Efter att tre av Vapianos nio svenska restauranger gÄtt i konkurs pÄ grund av coronakrisen, fÄr restaurangkedjan nu en ny Àgare. Tidigare delÀgaren Magnus Ledin tar över driften för att ge ökad stabilitet Ät restaurangerna.
Annons

Vapiano Sverige bestÄr i dagslÀget av sex restauranger i StockholmsomrÄdet, Göteborg och Malmö, efter att tre av kedjans restauranger i Stockholm begÀrdes i konkurs under april. Nu kliver Magnus Ledin, som grundade Vapiano Sverige hösten 2007, in som Àgare av Vapiano Sverige med cirka 200 anstÀllda.

Varför vÀljer du att köpa just nu?

– Vapiano hamnade, som mĂ„nga andra restauranger nu, i en position dĂ€r det fanns behov av skyndsam stöttning för att verksamheten skulle kunna rĂ€ddas. Samtidigt Ă€r det ett varumĂ€rke som jag Ă€r övertygad om har mycket kvar att ge, det kĂ€nde jag för 13 Ă„r sedan och det kĂ€nner jag fortfarande, sĂ€ger Magnus Ledin.

– Det kĂ€nns sjĂ€lvklart för mig att gĂ„ in och göra vad jag kan för att rĂ€dda en verksamhet jag verkligen tror pĂ„.

Vapianos nuvarande prognos för 2020 tar hĂ€nsyn till coronakrisen och Ă€r baserad pĂ„ att samtliga sex restauranger Ă€r i fortsatt drift. Än sĂ„ lĂ€nge har prognosen stĂ€mt vĂ€l överens med det faktiska resultatet, enligt Magnus Ledin.

– SjĂ€lvklart medför Ă€ven det faktum att jag gĂ„r in och köper restaurangerna en ökad uthĂ„llighet.

Han tillÀgger att Àven om han som Àgare ser optimistiskt pÄ framtiden, tar han coronakrisen pÄ största allvar.

– Ingen vet exakt hur situationen kommer att utveckla sig, vilka nya och komplexa förutsĂ€ttningar vi, precis som alla andra i branschen, behöver förhĂ„lla oss till. Det finns inga garantier för nĂ„got i dessa coronatider.

Hur hanterar Vapiano den pÄgÄende krisen?

– Vi gjort en rad Ă„tgĂ€rder för att anpassa oss till rĂ„dande lĂ€ge, samtliga medarbetare har gjort en otrolig insats med allt frĂ„n bemanningsoptimering till menyanpassningar och justerade öppettider. Vi stĂ€llde Ă€ven snabbt om till fokus pĂ„ relevanta erbjudanden inom till exempel take away och delivery.

Utöver detta har Vapiano skÀrpt sina hygienrutiner ytterligare, samt gÄtt över till distansskapande bordsplacering och ökat stÀdfrekvensen. Allt för att gÀster och medarbetare ska kÀnnas sig trygga.

– Vi ser en positiv effekt av de Ă„tgĂ€rder vi vidtagit, och fĂ„r en fantastiskt fin respons och vĂ€rdefullt stöd frĂ„n vĂ„ra gĂ€ster, sĂ€ger Magnus Ledin.