Besöksliv har pratat mattrender med trendanalytikern Christina Cheng på innovationsbyrån Sprillo samt med kommunikationsbyrån Food & Friends och har kokat ner deras spaning till åtta punkter:
Klassiker med tvist
Människor blir ofta försiktiga och mer måna om att få valuta för pengarna i lågkonjunktur, vilket gör att vi vänder oss till det bekanta eller sådant som ligger nära det vi känner igen. Men det får gärna ha en ny tvist och kännas glatt.
Smakdrivet
Namngivna peppar- och chilisorter som batak- eller långpeppar blir allt vanligare. Det känns nytt och fräscht på menyn, samtidigt som kryddor är en liten kostnadspost.
Kulturgrödor
Högprocessade vegoprodukter och fejkkött får lämna plats åt svenska kulturgrödor som gråärter och gotlandslinser, samt fermenterade produkter som tempeh. Internationellt finns även en buzz kring bovete, en gröda som kopplas till regenerativt jordbruk och som är naturligt glutenfri.
Konstiga kombinationer
”Chaos cooking” är en trend som drivs på av Tiktok och kockstjärnor som David Chang. Den kännetecknas av respektlöshet och udda kombinationer, exempelvis indiska pizzor eller falukorvssushi.
Nya inkomstkällor
Restaurangernas ökade kostnader resulterar i att de testar nya inkomstkällor, som att ta betalt för brödkorgen eller extra tillbehör till varmrätten. Många restauranger satsar också på merchandise i form av till exempel t-shirts eller egengjorda produkter för hemmaköket.
Less is more
Personalbristen gör att det satsas mer på enklare rätter och serveringar som inte kräver tillagning, exempelvis fisk och skaldjur i konservburkar eller färdiga röror som serveras med bröd.
Nostalgi
De senaste årens kriser har fått många att drömma sig tillbaka till bättre tider, husmanskost och rätter som gör oss nostalgiska. Det borgar för ett uppsving för bland annat flygande Jakob, glace au four, kroppkakor och räkcocktails.
Hybridrestauranger
Dystra tider gör att fler restauranger och hotell vill vara ett ”happy place”. Fler krogar fokuserar därför på flambering, bordsservice och rökmoln – vissa blir en hybrid mellan restaurang och nattklubb.
LÄS ÄVEN intervjun med Desirée Jaks, Årets kock 2023, om mattrender.
Du kan läsa ett större reportage om 2024 års trender i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.